Piráti dorostli do puberty

Němečtí piráti se vracejí k tradičním médiím. „S Twitterem jsem skoncoval,“ tvrdí prominentní pirát Chris Lauer. Krize dorazila i do Česka.

Evropa
Petr Matějček | 24.02.2013

Němci žasnou nad kuriózní aliancí, která v uplynulých dnech vznikla v tamní mediální krajině. Šéf poslaneckého klubu pirátů v Berlínském sněmu a mediální miláček Christopher Lauer se spojil s nejrespektovanějším německým deníkem Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Důvod? Lauer v novinách ohlásil rozchod s populární internetovou sociální sítí Twitter – pěkně staromilsky tiskařskou černí na papíře.

V pirátově fejetonu mnozí spatřují jasnou odpověď na otázku, která nad mladou stranou visí již od jejího fenomenálního úspěchu v berlínských zemských volbách, v nichž získala 9,1 procenta: Změní systém piráty, anebo piráti systém?

Lauerův článek totiž není neobyčejný pouze proto, že vyšel právě v listu, který vyniká konzervativním vzhledem a například až do roku 2007 tiskl fotografie jen výjimečně a rozhodně nikoli v barvě, ale také proto, že v něm politik zrazuje jednu z nejsvatějších pirátských zásad – přímou komunikaci s voliči.

Sbohem Twittere

Christopher Lauer až donedávna „facebookoval“, „tweetoval“ a „podcastoval“ o sto šest. Za jeden den byl schopný mikroblogem Twitter prohnat až 40 zpráv. Prostřednictvím sociálních médií naplňoval svou představu o přímé demokracii a modelu „win-win“. Pro voliče, podporovatele, novináře i kritiky chtěl být permanentně dostupný a současně využít možnosti prostřednictvím Twitteru a spol. oslovit potenciálně nekonečně velké publikum. Na populárním mikrologu od poloviny roku 2009 nasbíral úctyhodných 22 500 followers neboli odběratelů. (Jen pro srovnání: jedním z nejsledovanějších uživatelů žijících v České republice je IT šéf ČESKÉ POZICE Robert Morrison, jehož příspěvky sleduje téměř 75 tisíc lidí.)

„Můj účet sice sleduje 22 500 uživatelů, průměrně ale na mé odkazy klikne pouhých 500 lidí. Velké německé deníky mají v Německu náklad okolo 350 tisíc výtisků.“Lauer se nedávno rozhodl, že se s pomocí služby Twitter Analytics pokusí zjistit, zda Twitter tento účel splňuje. Zda odkazy, které s internetovými obyvateli dennodenně sdílí, vůbec někoho zajímají. Následovalo vystřízlivění. „Můj účet sice sleduje 22 500 uživatelů, průměrně ale na mé odkazy klikne pouhých 500 lidí. Velké německé deníky mají v Německu náklad okolo 350 tisíc výtisků. I kdyby se k mému článku dostalo pouhé procento čtenářů, bylo by to stále několikanásobně víc. Politické diskuse ve veřejnoprávní televizi sledují dokonce miliony,“ píše Lauer ve FAZ.

Leckterý čtenář se neubrání pocitu, že by mu vůbec nevadilo stát se jednosměrnou komunikační mašinou po vzoru etablovaných politiků tradičních německých stran. Proč se Lauer rozhodl zanevřít na internet, který je mořem novodobých pirátů?

  • Twitter je časově náročný

Lauer počítá, že se službou, jež se zrodila v roce 2006 a dnes má o trochu víc než půl miliardy aktivních uživatelů, denně stráví průměrně hodinu. Z toho by vyplývalo, že od chvíle, kdy se k síti v roce 2009 přihlásil, investoval do tweetování okolo 166 pracovních dnů. Kdyby každé z jeho 60 tisíc „pípnutí“ mělo maximální délku (140 znaků), vydalo by to například na 800 článků – každý o délce zhruba pěti českých normostran (1800 znaků).

  • Twitter je psychicky náročný

„Každý den musím číst hloupé komentáře a urážky. Od chvíle, kdy se piráti dostali do berlínského sněmu, jsem zablokoval víc než 500 uživatelů,“ tvrdí Lauer a dodává, že je Twitter jako multiplikátor společenského stresu. Lidé informují o svých depresích, v afektu tweetují hlouposti, věci, které nikdo z nás vlastně ani číst nechce. Lauer si stěžuje, že jako příjemce musí přefiltrovávat to, s čím už se dávno nějakým jiným způsobem měli vypořádat odesílatelé. Navrhuje, aby si každý uživatel před tím, než něco začne horečnatě sdílet, položil tyto čtyři otázky:

  • Musí to být řečeno?
  • Musí to být řečeno teď? 
  • Musím to být řečeno mnou?
  • A jaká přidaná hodnota tím vším vlastně vznikne?

 

  • Twitter ničí komunikaci

Předsedovi berlínského poslaneckého klubu pirátů vadí, že ho prostřednictvím Twitteru oslovují novináři, i když by mu mohli napsat SMS anebo e-mail. Z tweetů se dle něho stal snadno stravitelný pokrm nenasytné mediální mašiny. „Twitter je svatý grál bulvární novinařiny. Tweety novináři dokonce už ani nemusejí vytrhávat z kontextu, protože od samého začátku žádný neměly,“ píše Lauer a podotýká, že od pirátského úspěchu v Německu jsou bulvární noviny plné titulků typu „XY tweetoval tohleto a támhleto“. Navíc se mladý politik obává, jak na to, co dnes tweetuje, bude nahlíženo například za deset let. „Vím já, jak bude společnost v roce 2020 vnímat to, co jsem psal v roce 2012 na Twitter, třeba opilý?“ ptá se Lauer.

Efektivita versus participace

Kvůli tomu všemu dle Lauera nevýhody služby převažují. Vzniká kultura šumu, kterou dokážou prolomit pouze obzvlášť plakativní témata. „Když si nakonec sečtu všechna negativa, tak Twitter znamená především jedno – ztracenou produktivitu, a to i v případě, že by mě sledovalo všech 800 tisíc německých uživatelů Twitteru,“ píše Lauer. Článek končí tím, že kdo by ho chtěl v budoucnosti kontaktovat, má k tomu použít klasický e-mail, svůj účet na sociální síti totiž maže. Dobré ráno!

Zobrazit diskusi
Reakcí:3

Komentáře

ČESKÁ POZICE ctí demokratickou diskusi. Prosíme vás však o respektování pravidel diskuse (viz Podmínky užívání služeb), jejichž smyslem je přispět k její korektnosti a smysluplnosti.

Vložením příspěvku potvrzujete svůj souhlas s těmito pravidly. Příspěvky, které se z nich vymykají, budeme nuceni odstranit.

Děkujeme vám za pochopení.

Čeští piráti nezplodili žádnou elitu.

Neudělali nic. Vznikli jako stín švédského hnutí a stín už mizí. Neměli totiž žádnou vůli. Škoda zmarněné šance.

 

Udělali toho hodně

Víc, než všechny ostatní politické strany dohromady. A elity mají velice schopné.

Prosím? :-O O čem to mluvíte?

Prosím? :-O O čem to mluvíte? V poslednich volbách jsme předehnali i Stranu zelených... ;-) Jak říká pan politolog, všude jsou sem tam hádky, jen u nás jsou díky internetu vidět snadněji.

Skrýt diskusi

Oblíbený obsah