Od Kanta a vodky na vrchol polské politiky

Rozhovor ČESKÉ POZICE s Januszem Palikotem: O marketingu v politice či o tom, že svět byznysu je etičtější.

Evropa
Gábor Stier | 28.02.2012
S hesly, jako je legalizace měkkých drog a registrovaného partnerství homosexuálů, vede Janusz Palikot třetí nejsilnější stranu v polském Sejmu – Palikotovo hnutí.

S hesly, jako je legalizace měkkých drog a registrovaného partnerství homosexuálů či zavedení interrupcí, vede Janusz Palikot (47) třetí nejsilnější stranu v polském Sejmu. Palikotovo hnutí bylo zaregistrované 1. června 2011, necelého půl roku před říjnovými polskými parlamentními volbami. Mnoho Poláků úspěch extravagantního miliardáře, který okolo sebe soustřeďuje pestré spektrum lidí zklamaných současným vývojem v Polsku nebo vytlačených z politického života, překvapil.

Tento jeho úspěch díky využití metod obchodního marketingu v parlamentních volbách kromě jiného signalizuje i změny v polské společnosti. Při rozhovoru ČESKÉ POZICE s Palikotem, který se i ve světě politických stran pohybuje jako obchodník, jsme se pokusili zjistit, zda se o svou popularitu skutečně sám zasloužil, nebo je spíš produktem upadající polské politické kultury.

ČESKÁ POZICE: Pane Palikote, prozraďte mi, kdy jste byl naposledy v kostele?

PALIKOT: No, to už budou tak dva tři roky.

ČESKÁ POZICE: Ptám se jen proto, že po překvapivém volebním úspěchu by se slušelo alespoň symbolicky poděkovat církvi za pomoc, kterou vám poskytla…

PALIKOT: Souhlasím. Po tragédii ve Smolensku (havárie letadla 10. dubna 2010, při níž zahynulo 96 osob, mimo jiné tehdejší prezident Lech Kaczyński a prakticky celé nejvyšší velení polské armády – pozn. red.) totiž církev den co den pracovala v můj úspěch.

ČESKÁ POZICE: Poděkovat byste však měl nejen církvi, ale i straně Právo a spravedlnost (PiS), jež mnohé odrazuje svým radikalismem, a také Svazu demokratické levice (SLD), který zažívá nevídaný odliv příznivců.

PALIKOT: Chcete-li říct, že neúspěch druhých je naším úspěchem, s tím bych snad souhlasil. Musím však konstatovat, že neútočíme na náboženství obecně. Chceme jen, aby se církev stáhla z politiky. Já sám nejsem věřící. A nebyl jsem, ani když jsem ještě chodil do kostela. Většina Poláků je věřících a katolicismus tu má velkou tradici, nicméně tato zbožnost je často povrchní.

Navzdory politickému obratu doprava po roce 2000 čím dál více Poláků toleruje partnerské svazky osob stejného pohlaví a akceptuje interrupci

V důsledku hysterie vyvolané smolenskou tragédií v dubnu 2010 se navíc něco zlomilo a kromě chyb církve byla vodou na mlýn mé strany bezpochyby také rétorika PiS i klopýtání SLD. Polská společnost se však značně změnila i v důsledku toho, že od našeho vstupu do Evropské unie až dodneška odchází spousta Poláků pracovat do zahraničí.

ČESKÁ POZICE: K uvolnění konzervativního myšlení určitě také přispěl liberalismus, který nyní přímo bují na mnoha místech západní Evropy. Navzdory tomu však změny odehrávající se v polské společnosti překvapují. Jejich ukazatelem nesporně rovněž je, že vaše strana, která vzešla takřka z ničeho, dokáže mimo jiné díky antiklerikálním heslům získat ve volbách deset procent…

PALIKOT: Pozor, abychom nezabředli do stereotypů! Zapomínáte například, že antiklerikalismus má v Polsku skutečně velkou tradici. I když to kvůli polskému papeži zůstalo spíš skryto. Faktem však je i to, že navzdory politickému obratu doprava po roce 2000 čím dál více Poláků toleruje partnerské svazky osob stejného pohlaví a akceptuje interrupci. To všechno je tady nové a signalizuje významné změny v pohledu na svět. K tomu se přidává nárůst frustrace mladých lidí. Často totiž mohou mít dva diplomy nebo profese, a stejně nedostanou práci.

ČESKÁ POZICE: Vraťme se ještě k vašemu vztahu k náboženství. Jako bývalý student filozofie na Katolické univerzitě v Lublinu totiž vděčíte církvi za hodně. Nepřemýšlel jste někdy o svém nevděku?

PALIKOT: V Lublinu jsem studoval, aniž bych byl věřící – nejsem jím už od svých 16 let. Jsem však této katolické univerzitě vděčný za to, že jsem mohl studovat. Bylo to v době po vyhlášení výjimečného stavu (vyhlásil jej 13. prosince 1981 tehdejší komunistický polský předseda vlády, generál Wojciech Jaruzelski – pozn. red.), kdy jsem kvůli špatnému prospěchu a neposlušnosti nemohl jít na státní univerzitu.

Vznik mé strany posílá do propadliště dějin i levici, která sahá zpět do časů před výjimečným stavem. Dnes se totiž rodí zcela nová levice, říká Janusz Palikot

Na lublinské univerzitě se mi moc líbilo a bylo jedno, zda jsem, nebo nejsem věřící. Církev byla tehdy mnohem otevřenější než dnes. S mnoha kněžími jsem se dokonce přátelil.

ČESKÁ POZICE: Zmínil jste se o výjimečném stavu a za svou opoziční činnost jste byl v té době také zatčen. Po tom všem je tedy víc než zvláštní, že pravidelným přispěvatelem do antiklerikálního týdeníku jednoho z vašich poslaneckých kolegů Romana Kotlińského je Grzegorz Piotrowski, vrah varšavského kněze hnutí Solidarita Jerzyho Popiełuszka. Nevadí vám tato souvislost?

PALIKOT: Nezapomínejme, že v době, kdy byl zavražděn Popiełuszko, byl tento šéfredaktor ještě knězem. Později z církve vystoupil a jeho život se ubíral naprosto jiným směrem. Tu vraždu samozřejmě odsuzuji a nejsem ani nadšen, že viník píše do tohoto časopisu. To je nechutné. Týdeník Fakty i Mity jsou však v antiklerikálních kruzích důležitým listem, který je zapotřebí.

ČESKÁ POZICE: Je zvláštní, že s těmito „zranitelnými místy“ nic neděláte, když jste tak dobře vycítil všeobecnou náladu v Polsku, a našel všechny, kteří neměli své zastoupení. Nemáte pocit, že Piotrowski může být příliš i pro některé vaše voliče?

PALIKOT: Zachovávám si od této záležitosti odstup. Faktem je, že tento skandál straně nepomáhá, nicméně doufám, že jí ani neuškodí. Komunistické Polsko lidí, jako je Piotrowski, a odpor vůči moci a opozice už však patří minulosti. Vznik mé strany posílá do propadliště dějin i levici, která sahá zpět do časů před výjimečným stavem. Dnes se totiž rodí zcela nová levice.

Zobrazit diskusi
Reakcí:1

Komentáře

ČESKÁ POZICE ctí demokratickou diskusi. Prosíme vás však o respektování pravidel diskuse (viz Podmínky užívání služeb), jejichž smyslem je přispět k její korektnosti a smysluplnosti.

Vložením příspěvku potvrzujete svůj souhlas s těmito pravidly. Příspěvky, které se z nich vymykají, budeme nuceni odstranit.

Děkujeme vám za pochopení.

Za Palikota jsem moc rád

V bigotním Polsku se stále velkým vlivem katolického kléru je ho třeba jako sůl...

Skrýt diskusi

Oblíbený obsah