Jan Brabec

Politika
Jan Brabec|17.04.2014

V době relativismu, v němž žijeme, je i hodně riskantních věcí

Co vlastně určuje dění v naší společnosti a její vývoj v posledních desetiletích? „Vláda rozhodně ne. Oficiální vládci vytvářejí pouze představu pohybu. Moc třímají bezmocní,“ říká v rozhovoru pro ČESKOU POZICI sociolog Jiří Kabele, jehož doménou jsou sociální transformační procesy. Kabele upozorňuje na úskalí „otevřeného světa“ a nastiňuje, proč máme být obezřetní vůči „proroctvím“.

Reakcí:26
Special report
Jan Brabec|13.04.2014

Obstáli, nebo selhali intelektuálové v dějinách světa?

Historici Timothy Snyder a Tony Judt díky znalosti téměř všech významných peripetií 20. století dávají svému knižnímu dialogu Intelektuál ve dvacátém století. Rozhovor Timothyho Snydera s Tonym Judtem výrazný náboj. Nejde o historickou práci v pravém smyslu, ale o pokus ukázat, jak si během tohoto, na převratné události bohatého období vedli intelektuálové, ať už šlo o politiky, spisovatele, historiky, ekonomy či filozofy.

Reakcí:3
Special report
Jan Brabec|26.03.2014

Václav Malý: Chybí nám slušnost

Co dnes znamená duchovní a­ katolická církev? Václav Malý, jedna z ­ikon listopadu 1989, dnes pomocný biskup pražský, zažité představy překračuje. Jeho osobní zájem o život v diasporách křesťanů ho zavedl do Íránu, Iráku, Súdánu, na Kubu, do Číny, Moldavska či Salvadoru. Rozhovor s ČESKOU POZICÍ, který začal právě na toto téma, však nutně vedl domů.

Reakcí:28
Kultura
Jan Brabec|17.03.2014

V černé kůži oběti

Příběh černošského hudebníka, který se stane na jistý čas otrokem, popisuje oscarový snímek Dvanáct let v řetězech vesměs civilně bez interpretační „umělecké“ hravosti, čímž se blíží spíše hranému dokumentu. Byť se mu vyčítá sadomasochistická potěcha a jednostrannost, má rozhodně co říct nejen k tématu otroctví, ale v přeneseném smyslu slova i k univerzálnímu pojmu oběti v jeho nesčetných podobách, píše Jan Brabec.

Reakcí:3
Special report
Jan Brabec|15.03.2014

Botanik Václav Větvička: Původního tady není vlastně nic

Jaký druh rostlin či živočichů do naší přírody patří, respektive nepatří? Touto otázkou se nedávno začala zabývat i EU. Na „černé listině“ by se tím mohly ocitnout i rostliny neodmyslitelně spjaté s českou přírodou – například trnovník akát. O regulaci české přírody, vývoji krajiny, lesích, původních druzích, lidských zásazích do přírody, Karlu IV., baroku, bájné Šumavě i o trnovníku akátu si ČESKÁ POZICE povídala s naším nejznámějším botanikem a dendrologem Václavem Větvičkou.

Reakcí:13
Právo a bezpečnost
Jan Brabec|25.02.2014

Završení případu Placák: Povoluje svěrací kazajka zločinů komunismu?

V pondělí Městský soud v Praze potvrdil trest pro bývalé příslušníky StB, kteří v roce 1989 v křivoklátských lesích zmlátili disidenta Petra Placáka. „Směrem ke spravedlnosti a poškozenému Pacákovi je to více než dobrá zpráva,“ píše Jan Brabec. Pokud totiž nedokážeme napravovat spáchané křivdy a nekompromisně i směrem do vzdálené minulosti vyžadovat spravedlnost, nikdy se ze svěrací kazajky komunistické totality nevymaníme.

Reakcí:22
Special report
Jan Brabec|23.02.2014

Kurt Gebauer: Když nebudeme kulturnější, skončíme ve zkáze

Svým jedinečným pohledem na svět patří Kurt Gebauer k našim nejvýraznějším tvůrcům „veřejného prostoru“. Se sochařem, jehož objekty v sobě často nesou stopu i jisté občanské angažovanosti, si ČESKÁ POZICE povídala o umění, veřejném prostoru, angažovanosti, něžné agresi, obyčejné kráse či Praze jako jedinečném městě. Umělec v rozhovoru mimo jiné říká: „Neumíme žít v demokracii, což je systém, který je pro chytré, rozumné a statečné lidi.“

Reakcí:10
Politika
Jan Brabec|15.02.2014

Pádná odpověď soudružky Semelové

Vystoupení komunistické poslankyně Marty Semelové ve čtvrtečním Hyde parku na ČT je možné chápat jako příspěvek do diskuse, kdy si řada politiků a komentátorů v poslední době lámala hlavu nad tím, jestli se komunisté už náhodou ve své totalitní prapodstatě dostatečně neproměnili a nejsou už dnes normální součástí spektra běžných demokratických politických stran...

Reakcí:43
Ekologie
Jan Brabec|23.01.2014

Smiřování s Blankou

Pražský magistrát dal tisku k dispozici své budoucí plány na řešení dopravní situace v Praze v souvislosti s tunelovým komplexem Blanka. Některé ulice se mají zneprůjezdnit, ubude jízdních pruhů, přibudou semafory i pěší zóny či přechody pro chodce včetně cyklistických stezek. „Pro takového chodce, cyklistu či matku s kočárkem to vypadá hodně lákavě a dává konečně větší šance ,zažít‘ město opravdu ,jinak‘,“ píše Jan Brabec.

Reakcí:13
Politika
Jan Brabec|19.01.2014

Stanislav Devátý: Řada lidí dodnes neví, co si počít se svobodou

„Začalo se ukazovat, že lidé jsou ochotní jít naplno do střetu s komunistickou mocí. A to i přesto, že byl hodně brutální,“ vzpomíná na význam událostí během Palachova týdne v roce 1989 bývalý disident a mluvčí Charty 77 Stanislav Devátý. Čtvrt století poté podotýká: „Z demokracie udělat totalitu trvá jeden den, z totality udělat demokracii je běh na dlouhou trať.“ Nyní však dle něho může vyvstat otázka, zda nové generace politiků, či dokonce voličů budou demokracii nadále chtít.

Reakcí:18

Vzkazy

Pane Brabče, přeji hodně podnětů k Vaší práci.

Těší mě, že jsem Vás poznal. Co jsem od Vás poznal: umíte se ptát, posloucháte a vedete rozhovor. To není na dnešního novináře málo... 

K předchozímu vzkazu:

přiložil jsem i fotografii, bohužel, není ji možno odeslat -- a to v civilizaci založené na vizualitě.

Inu, taky kulturnost...

K té kulturnosti, když zrovna o tohle žádný z těch zdejších

kulturtrégrů (jako třeba hned pan Kurt) zájem nemá. Něco jiného je příležitost v Praze, New Yorku - cosi jiného v zaprděné provincii.

Home: The Very "Leverage Point".

Home: The Very "Leverage Point".

(online - www.modelearth.org/leverage.html )

 

The most obvious place where a meaningful intervention would start a profound change for better in the whole world is the basic unit of any community--a home. It is at home where we grow up and learn the basics of living as humans; it is where we should go to get well, to rest and to recuperate; it is at home where we get ready, time after time, to interact with the world "outside". However, the "home" of today is very different from what it ideally ought to be.

A "home" today, on the whole, is an indicator of our social system's dysfunctionality note2. Consider this: It is obvious to everyone that humans need to rest, to sleep, to take care of their basic needs to be able to function well within the society. To take care of all these essential needs should, of course, be done at home. Yet it is commonly accepted as a good thing when prices of homes go up and thus homes become less available. Logically, rationally this does not make any sense!

As a result of this the society, as a whole, suffers. A "home", as we know it today, is frequently a source of discomfort, anxieties, a source of existential stress, and this results in a plethora of societal ills that plague the whole society.

People who don't have a proper home are more likely to suffer from lack of rest, sleep, from financial worries (about finding a good home, about having to pay the rent, mortgages, taxes...); They, due to this stress, are more likely to engage in criminal activities, they are more likely to become physically and mentally affected, and generally the unavailability of a really good home to most members of the society creates stress that ultimately permeates all parts of the society.

The obvious solution to this conundrum would be to ensure that instead of a home to be an expensive privilege, to have a home, no matter how humble a home, should become a thing necessary for people to have in order to be able to function well in the society. In short--instead of a source of stress, a home should become a source of comfort, a place to where one goes to become well.

The most expedient way to make sure that a home becomes a secure and a sustainable foundation of the society would be to change only one thing: the right to sleep, to rest, and to be able to take a basic care of one's basic necessities would have to be introduced into the constitution as an inalienable right; No more, and no less.

To constitutionalize all the basic things that are necessary for a satisfactory quality of life as basic rights would alone ensure an organic unfolding of all necessary adjustments in the social fabric. An unfolding into a profound and lasting relief that would be felt all across the globe.

People need land to live on, to have their homes on. The surface of Earth is a valuable and also a limited resource. A resource that is too valuable to let any irrational, fickle commercial interests to be in charge of. Land is precious, it has to be managed intelligently--all kinds of life, not only humans, need it for living; An unnecessary stress, felt by all directly and indirectly, is caused by the gross mismanagement of land that is currently in existence--a stress that we hardly can allow to exist, especially in times of ecological and social crises that we are faced with these days.

A good stress-free home (one's castle indeed!) should be the basis of any truly civilized society, regardless whether the times are good or bad. At home is where culture is being continuously re-created. If there, at home, is any lack what-so-ever, it will affect the whole of the civilization unfavorably.

FINIS

Notes.
Note 1
"leverage point"--a term probably most popularized by Donella Meadows - Leverage_Points.pdf (link checked on Oct. 9, 2011)
Back to text

Note 2:
Dictionary.com:
dysfunction
- noun
2. any malfunctioning part or element: the dysfunctions of the country's economy.
3. Sociology. a consequence of a social practice or behavior pattern that undermines the stability of a social system.
<http://dictionary.reference.com/browse/dysfunction>

 

Thank you, Mr. Jan Hearthstone - www.ModelEarth.Org .

Michal Burda

Pěkný den,

Můžete mi prosím poslat Váš email?

S pozdravem

Michal Burda
michal@tribo.cz