Čeští studenti míří do Silicon Valley s projektem easyWall

Vrátí se s byznysplánem? Nápad by se mohl hodit hlavně prodejcům – propojuje on-line katalogy produktů s reálným prostředím.

SciTech
Martin Rychlík | 02.06.2011
Studenti Vojtěch Ciml a Pier Kurth představují svou aplikaci easyWall.

easyWall využije každý, kdo navštěvuje zákazníky s objemnými katalogyDo Ameriky s nápadem, domů s nasmlouvanými kontrakty? Šanci dostali další čeští studenti. Vojtěch Ciml z ČVUT a Pier Kurth z VŠEM letí do Mekky světového IT v Silicon Valley s projektem easyWall. Nápad, který se teprve začíná realizovat, by se mohl hodit hlavně prodejcům – základní inovací je propojení on-line databází produktů s reálným prostředím.

Jaký si sem přejete nábytek? Jaká je ideální barva dlaždiček nebo stěn? „Aplikaci využije každý, kdo navštěvuje zákazníky s objemnými katalogy. Uplatnění vidíme především v oblasti exteriérového a interiérového designu. Jsme ale přesvědčeni, že půjdeme ještě dál – využití je možné i pro showroomy automobilek a podobně,“ říkají autoři nápadu, který v tabletech a chytrých telefonech využívá takzvané rozšířené reality (augmented reality). Na designu s nimi spolupracuje Tereza Horáková.

Jak bude aplikace fungovat, je vidět na videopřednášce z podnikatelského eClubu. Zjednodušeně řečeno umožňuje prodejcům v terénu krok po kroku vyplňovat požadavky klientů na rozměry či barvy produktů, průběžně propočítávat náklady, to vše za okamžité prezentace výsledku v reálném prostředí.

Ciml s Kurthem věří, že si z USA přivezou funkční prototyp a byznysplán. V Silicon Valley je čekají důležitá a inspirativní setkání v řadě firem. Nemají obavy, že jim koncept někdo sebere? „Taková možnost tu vždy existuje. Ale bát se nesmíme. Jdeme na relativně nový trh s tablety. Většinou takové aplikace zatím vyvíjejí malé firmičky, žádné velké korporace,“ míní studenti.

Kombinace vědy, výzkumu a podnikatelství

Studentský projekt easyWall získal letenky do Silicon Valley díky premiérovému podnikatelskému eClubu, který zorganizovala katedra kybernetiky Fakulty elektrotechnické (FEL) a Nadace ČVUT Media Lab. Finanční odměnu ve výši 10 tisíc dolarů zajistila investiční společnost Credo Ventures, která již například vložila milion eur do startupové firmy Cognitive Security, jak ČESKÁ POZICE informovala dříve. Vítěze prezentací studentských nápadů na eClubu vybrala mezinárodní porota. „Hlasování poroty bylo do poslední chvíle velmi napínavé, všechny prezentované podnikatelské záměry byly zajímavé a zpracované na vysoké úrovni,“ řekl garant eClubu Jan Šedivý, jenž dříve pracoval i pro společnost Google.

Investicí milion eur už firma Credo Ventures podpořila startup z ČVUT jménem Cognitive Security.

„S katedrou kybernetiky a profesorem Vladimírem Maříkem jsme v kontaktu už delší dobu, se zájmem sledujeme projekty, jež zde vznikají,“ vysvětlil ČESKÉ POZICI partner Credo Ventures Ondřej Bartoš, proč se jeho firma stala sponzorem eClubu. „Jsme přesvědčeni, že řada z projektů má komerční potenciál, takže jsme se po dohodě s profesorem Maříkem a Janem Šedivým rozhodli podpořit podnikavé studenty a vyhlásit v rámci eClubu stipendijní program Venture Scholarship,“ dodal Bartoš.

Autoři easyWallu byli odměněni desetitýdenním studijním pobytem v programu Startup Camp v rámci akcelerátoru Plug and Play Tech Center v městečku Sunnyvale v Silicon Valley. Předkladatelé dalších nejzajímavějších projektů představených na eClubu – CityAdventures, MonItems a Interactive Carpet – se účastní letní školy Innovation and Creativity, Blue Ocean Strategy na univerzitě v Kodani.

Často se stává, že startup začne s plánem na produkt A, ale trh dobude s produktem BŠedivý ČESKÉ POZICI potvrdil, že eClub bude pokračovat i v příštím roce. „Určitě bychom chtěli pracovat nejen se studenty ,FELu‘, ale i ostatních fakult ČVUT, se zachováním pravidla, že alespoň jeden člen týmu musí být studentem ČVUT. Momentálně přemýšlím nad formátem. Určitě se přidržíme vize: kombinace vědy, výzkumu a podnikatelství,“ říká Šedivý, který by chtěl z eClubu vytvořit fórum, na němž by se mladí lidé naučili prezentovat své nápady a nabízet je potenciálním zákazníkům.

Dle Šedivého je easyWall dobrý nápad. „Věřím týmu, že na něm usilovně zapracuje. V tuto chvíli ale na to samé přišla spousta lidí na celé planetě. Převratné nápady – jako byl například Google – se nerodí často. Nápad není to nejdůležitější; rozhodující je odhodlání a odvaha týmu. Často se totiž stává, že startup začne s plánem na produkt A, ale trh dobude s produktem B,“ upozorňuje Šedivý.

Cesta za Alenčino zrcadlo

Studenti musejí počítat s tvrdou kritikou projektu. I to je součástí hry v Silicon Valley.Co na mladíky Cimla a Kurtha na cestě do křemíkového údolí čeká? „Každý český projekt, který dorazí do Silicon Valley, je najednou jako v Alenčině vidění. Prostředí Plug & Play akcelerátoru je jako malý technologický Hollywood začínajících firem. Krása celého Startup Campu je právě v rovných příležitostech pro všechny. Šanci na úspěch studenti určitě mají; jde o to nebát se, být otevřený novým myšlenkám, a hlavně si nechat poradit od daleko zkušenějších mentorů,“ uvedl pro ČESKOU POZICI Jerry Javornický, CEO společnosti eM Client, která tam sídlí.

Vítězové přitom musejí počítat s tvrdou kritikou svého nápadu. Jak dodává Javornický: „Budou muset obhájit svůj názor a říci, proč by právě tento projekt měl být úspěšný. Je to součástí hry. Zároveň to však představuje ideální příležitost odhalit všechny slabiny a zádrhele.“ 

Zobrazit diskusi
Reakcí:0

Oblíbený obsah