Jak v otevřených společnostech kontrolovat veřejné mínění

John Stauber – Sheldon Rampton

PR kampaně se používají nejen v ekonomice, ale i k ovlivnění politických rozhodnutí. A jejich dopad se kvůli úpadku tištěných medií zvyšuje.

Recenze
Petr Pietraš | 09.01.2013

Oproti obecně rozšířenému názoru hraje propaganda ve vyspělých západních společnostech důležitou, a především skrytou roli. Udržení moci a privilegií totiž do značné míry závisí na veřejném mínění. Propaganda vítězí, pokud si lidé myslí, že v jejich zemi žádná není.

V diktaturách stačí ke kontrole obyvatel násilí a teror. V otevřených společnostech je však kontrola veřejného mínění mnohem komplikovanější, a proto je nutné používat profesionální PR čaroděje. V západních demokraciích je rozšířený názor, že svobodná média jsou zárukou proti vlivu propagandy. V USA však pracuje v PR odděleních víc lidí – většinou bývalých zaměstnanců médií –, než je celkový počet investigativních a nezávislých novinářů.

Americký publicista a politický aktivista John Stauber, zakladatel neziskové organizace Centrum pro média a demokracii, a Sheldon Rampton, který založil SourceWatch.org, v knize Toxic Sludge Is Good for You: Lies, Damn Lies and the Public Relations Industry (Jak vám slouží toxické bahno: Lži, odporné lži a mašinérie pro styk s veřejností) analyzují PR kampaně a jejich ovlivňování veřejného mínění.

Začátky

V roce 1836 koupil P. T. Barnum otrokyni Joice Hethovou, o níž tvrdil, že jí je 160 let, a současně ji veřejnosti prezentoval jako chůvu prvního amerického prezidenta George Washingtona (1732–1799). Barnum se snažil vzbudit veřejný zájem, a proto posílal různým newyorským novinám zfalšované dopisy, v nichž se označoval buď za podvodníka, nebo za muže, který vykonal velkou službu pro společnost. A skutečně se mu podařilo nastartovat veřejnou diskusi. A navíc ji davy lidí chtěly spatřit na vlastní oči.

Smyslem PR kampaně pro amerického prezidenta Woodrowa Wilsona bylo zlomit odpor Američanů vůči vstupu USA do první světové války

Po smrti Hethové a následné pitvě, jež odhadla její věk na 80 let, zareagoval Barnum jako krizový manažer. Zdrcen veřejnosti sdělil, že je značně šokován, jak ho tato žena podvedla. Jedna z prvních PR kampaní včetně krizového managementu byla na světě a odstartovala profesionální ovlivňování veřejného mínění.

Podobná PR kampaň v USA je spjatá s Ivy Leem a Edwardem Bernaysem, kteří ji vytvořili pro 28. amerického prezidenta Woodrowa Wilsona (1856–1924). Jejím smyslem bylo zlomit odpor Američanů vůči vstupu USA do první světové války a jedním z jejích triků byla historka o nelidských ukrutnostech barbarského nepřítele. A Bernays přišel i s nápadem nezávislých expertů.

Tento trik byl použit v PR kampani společnosti American Tobacco týkající se její značky cigaret Lucky Strike. Před první světovou válkou se považovalo za nevhodné pro ženy kouřit cigarety a jejich kouření za zženštilé pro muže, protože do té doby správný chlap kouřil jen doutníky. V zákopech však byly cigarety praktické a po jejich rozšíření u mužů mělo následovat i u žen. Nezávislí lékaři proto potvrdili zdravotní nezávadnost cigaret Lucky Strike a hvězdy z newyorské Metropolitní opery ujišťovaly v reklamní kampani sopránovým hlasem, že tyto cigarety jsou dobré pro jejich hlasivky a chrání je.

Jaderná energie a dobrý pocit

V šedesátých letech 20. století byla výroba jaderné energie v počátečním stadiu a její prosazení oproti tradičním zdrojům elektřiny potřebovalo vydatnou podporu. Dle Staubera a Ramptona však nejen dodnes není jaderná energie levnější než jiné zdroje elektřiny, ale ani není vyřešeno, jak naložit s radioaktivním odpadem. V USA proto v této době začala jaderná lobby vyvíjet tlak na dospělé a zaměřila se i na školní děti, pro něž vydala několik komiksových knih vhodných k výuce, například Atom, elektřina a ty (Commonwealth Edison Company), Jen pro vyspělého čtenáře (Westinghouse) nebo Micky Maus a Goofy se dozvídají vše o energii (Exxon).

Účelem Duchinovy strategie je nejprve izolovat radikály, poté zpracovat idealisty a převychovat oportunisty a nakonec zatlačit na realisty

S jadernou energií je spojen i vznik občanských aktivit vystupujících proti koncernům, jež se je naopak snaží zpacifikovat a neutralizovat. Stauber a Rampton uvádějí strategii Ronalda Duchina, který dělí aktivisty do čtyř skupin – na radikály, oportunisty, idealisty a realisty. Účelem Duchinovy třístupňové strategie je nejprve izolovat radikály, poté zpracovat idealisty a převychovat oportunisty a nakonec zatlačit na realisty a argumenty je přetáhnout na stranu koncernů. A pak finanční podporou neziskových organizací a výzkumu zlepšit image koncernů u veřejnosti.

Oblíbeným nástrojem PR kampaní je také zastrašování a jejich taktikou nejlepší obranou je útok. Anita Roddicková založila v roce 1976 kosmetickou firmu Body Shop a stala se jednou z prvních propagátorek ekologické etiky. K této propagaci používala PR zadarmo, protože se věnovala pokrokovým společenským tématům – přírodní látky místo chemie, boj proti laboratorním pokusům na zvířatech, angažmá ve prospěch domorodých kultur a podpora Amnesty International nebo Greenpeace.

V roce 1994 se novinář Jon Entine rozhodl napsat článek o nákupu drahé kosmetiky, při němž lze navíc získat společensky dobrý pocit. Už na jeho začátku však zjistil, že jen málokteré tvrzení firmy Body Shop je pravdivé, a proto se obrátil na její PR oddělení. To mu slíbilo podporu a další materiály. Místo nich však dostal dopisy z advokátních kanceláří v New Yorku a Londýně, v nichž mu bylo vyhrožováno žalobami za pomluvu.

Zobrazit diskusi
Reakcí:3

Komentáře

ČESKÁ POZICE ctí demokratickou diskusi. Prosíme vás však o respektování pravidel diskuse (viz Podmínky užívání služeb), jejichž smyslem je přispět k její korektnosti a smysluplnosti.

Vložením příspěvku potvrzujete svůj souhlas s těmito pravidly. Příspěvky, které se z nich vymykají, budeme nuceni odstranit.

Děkujeme vám za pochopení.

Jak se "kontroluje" veřejné mínění ?

Ke  " kontrole" veřejného mínění obyvatelstva patří i politika, činnost politických stran a jejich vůdců. Cílem politiky je manipulovat s lidmi, mobilizovat jejich vůli, touhu, nahromaděnou v jejich hlavách, mozcích,

ideami,obsaženými v  programech takových stran.Když takové idee ovládnou 

rozum, jichž dobude jejich mysl, ke kterým rozum přikoval jejich  svědomí, to jsou řetězy, jež lidé nemohou strhat, aniž rozervou své srdce.To jsou démoni nad nimiž může člověk zvítězit jen tím, že se jim podrobí.

To jetaké cílem manipulace s lidmi, nebo také "kontrola" veřejného mínění.

 

Např.

současně jednou z největších PR kampaní dneška je celý boj proti zlým, krvežíznivým a krutým pirátům, kteří zabíjí koťátka a veškeří tvořiví lidé díky nim končí na ulici a pomalu nemají ani na chleba, jak jsou na ně ti piráti zlí a jak se na nich přiživují.

Někdy je holt potřeba trošku přehánět, aby lidé "pochopili" vaši "pravdu".

Pěkný článek, ALE...

...chybí mi tm občas "poznámka překladatele". Asi nejžhavější to je v případě atomové energie, kdy je před nesmyslným tvrzením sice uvedeno že je to "dle Staubera a Ramptona", leč zde by skutečně nebyla na škodu poznámka, že to tvrzení je samo o sobě jádrem manipulace. (Počínaje tím, že nic jako jaderný odpad ve skutečnosti neexistuje)

Skrýt diskusi

Oblíbený obsah