Kultura
Radan Wagner|06.04.2014

Epos 257: Umělec, který prodal zarámovanou loupež

Rozhovor s někdejším sprejerem, co dělá „graffiťák“, když zestárne, o umění krást a o životě v utajení.

Barevnými střelami pálil na bílé billboardy podél rušných komunikací, svévolně ohradil 50 metrů čtverečních na Palackého náměstí v Praze nebo po městě rozestavěl balíky sena. Říká si Epos 257. Svoje pravé jméno stejně jako podobu úzkostlivě tají. Pracuje v ilegalitě, neboť jeho činy ve veřejném prostoru přesahují rámec zákona. Rozhovor s někdejším sprejerem, co dělá „graffiťák“, když zestárne, o umění krást a o životě v utajení.

Kultura
Radan Wagner|17.04.2014

Jiří Načeradský: Obrazy nepřežívají, ony jsou

Ve středu 16. dubna zemřel ve věku nedožitých 75 let Jiří Načeradský. Nad životem významného českého malíře se krátce ohlíží Radan Wagner. Zároveň publikujeme jeden z posledních obsáhlejších rozhovorů, který autor vedl s Jiřím Načeradským v roce 2006 pro časopis Revue Art.

Reakcí:3
Kultura
Radan Wagner|28.03.2014

„Pisi“ se zabydlel na Národní třídě. Doslova.

Kdo to myslí vážně… Tak se jmenuje současná výstava v Galerii Václava Špály. Je to provokativní či varující titul? V případě Petra Písaříka jde spíše o pouhé přitakání a holé konstatování. Pověstné je jeho umění, ale i podivínství. O to více si zaslouží obdiv pořadatel – kurátor výstavy, která byla domlouvána v době, kdy umělec neměl „ani čárku“. Vše vytvořil v několika měsících před zahájením. Tedy skoro vše...

Reakcí:0
Kultura
Jan Brabec|17.03.2014

V černé kůži oběti

Příběh černošského hudebníka, který se stane na jistý čas otrokem, popisuje oscarový snímek Dvanáct let v řetězech vesměs civilně bez interpretační „umělecké“ hravosti, čímž se blíží spíše hranému dokumentu. Byť se mu vyčítá sadomasochistická potěcha a jednostrannost, má rozhodně co říct nejen k tématu otroctví, ale v přeneseném smyslu slova i k univerzálnímu pojmu oběti v jeho nesčetných podobách, píše Jan Brabec.

Reakcí:3
Kultura
Radan Wagner|14.03.2014

Oheň do papíru nezabalíš

Již řadu let patří Svatopluk Klimeš (1944) k významným, originálním a nekonečně plodným autorům české výtvarné scény. Společným jmenovatelem jeho počínání je oheň a jeho stopy jako prostředek výrazový i významový. Ohněm kreslí, „maluje“ i spaluje. Výsledkem jsou drobné linie, velká gesta či syrové drsné plochy pokryté temným popelem...

Reakcí:0
Kultura
Radan Wagner|07.03.2014

První světová válka začala v Praze

Rakouské kulturní fórum v Praze uvedlo pozoruhodně emotivní expozici Princip Sauer – Příčina a následek, svérázně připomínající jedno neblahé výročí. Letos tomu totiž bude sto let, kdy vypukla první světové válka, která změnila mapu budoucí Evropy, ale i dosavadní víru v moderní humanismus. „Současný nadhled nad zasutými událostmi je ze strany pořádající instituce chvályhodný,“ píše Radan Wagner.

Reakcí:4
Kultura
Jan Macháček|28.02.2014

Interaktivita v roli vizionáře: Hudební videoklipy mění svou tvář

Není to jen trend, který po patnácti minutách slávy vyšumí do ticha. Interaktivní videoklipy se podílejí na transformaci zábavního průmyslu – a jsou dalším milníkem v zábavní revoluci, jejímž klíčovým pojmem je aktivní přístup člověka.

Reakcí:0
Kultura
Radan Wagner|24.02.2014

Lidové divadlo Olbrama Zoubka

Významný a snad nejpopulárnější výtvarný umělec současnosti se koncem loňského roku dočkal zasloužené přehlídky celoživotního díla. Retrospektiva letos 87letého Olbrama Zoubka v Jízdárně Pražského hradu skončí 2. března. „Jednotlivé Zoubkovy sochy budí řemeslem i výrazem respekt, při větším seskupení však mohou budit rozpaky svou podobností,“ píše Radan Wagner.

Reakcí:0
Kultura
Jana Jochová-Trlicová|22.02.2014

Sexuální výchova v Čechách aneb Krutá realita v přímém přenosu!

Dokumentární komedii Dagmar Smržové o sporu o pojetí a výuku sexuální výchovy doposud odmítly všechny velké televize, včetně té veřejnoprávní – zřejmě jim to přišlo málo „sexy“. Byť nás čeká (26. února) zatím jen jedna premiéra, film by měli vidět všichni rodiče školou povinných dětí. Už jen proto, aby jejich informovaný souhlas s kurzy sexuální výchovy byl doopravdy informovaný, píše Jana Jochová-Trlicová.

Reakcí:11
Kultura
Přemysl Houda|15.02.2014

Folková legenda Pete Seeger byl komunista. Přesto slušný člověk.

Americký písničkář a radikální levičák, který zemřel v nedožitých 95 letech, zažil obdiv publika i vyšetřování Výborem pro neamerickou činnost v padesátých letech. Nemusíme věřit v Seegerovy komunistické ideály, ale kdyby byli všichni komunisté stejně slušní jako on, možná bychom si jich mohli i vážit. Co s ním má společného český folkař Vladimír Merta, jestliže každá druhá skladba Peta Seegera obsahuje radikálně levicové sdělení?

Reakcí:6