Mero versus Česká rafinérská – napětí eskaluje. Dojde na arbitráž?

Rafinerie něchtějí platit plnou cenu za přepravu ropy ropovodem TAL. Jejich dluh u společnosti Mero narůstá každý měsíc o dva miliony.

Pavel Matocha | 08.03.2012

Akcionáři ropovodu TAL, mezi něž patří velké ropné společnosti, rozhodli loni o zvýšení tarifních poplatků, a tím zdražili transport ropy i pro české odběratele. Pro největšího z nich, Českou rafinérskou, to znamená růst měsíčních nákladů na přepravu ropy téměř o dva miliony korun. Společnost Mero, stoprocentně vlastněná českým státem, tento zvýšený tarif zaplatila provozovateli ropovodu TAL a podle přepravní smlouvy částku přefakturovala svému zákazníkovi, jenže Česká rafinérská ji odmítla zaplatit.

Jednání mezi Merem a Českou rafinérskou o úhradě dluhu zatím nikam nevedou, stejně jako jednání o nové smlouvě. Před pár dny se konala zatím poslední schůzka, která byla údajně velmi vyhrocená. „Česká rafinérská namítá, že jsme dostatečně agresivně nevyjednávali s provozovatelem ropovodu TAL, aby byl tarif nižší. Ve skutečnosti ale platíme stejný tarif, jaký za přepravu platí i sami akcionáři TAL, a přesně tuto částku přefakturováváme společnosti Česká rafinérská,“ uvedl pro ČESKOU POZICI generální ředitel Mera Jaroslav Pantůček.

Česká rafinérská se ke sporu nechce vyjadřovat. Společnost dluží Meru za leden 1,8 milionu korun a o podobnou částku, dle množství přepravené ropy ropovody TAL/IKL, poroste dluh za únor a každý další měsíc.

Na roury ropovodu TAL, který vede z Terstu na pobřeží Jaderského moře přes Rakousko a Německo, navazuje ropovod IKL, jímž proudí do České republiky 40 procent celkového objemu dovážené suroviny.

Několikaleté spory

Nezačne-li Česká rafinérská v blízké době platit všechny prokázané náklady, které Mero s transportem její hmoty má, nevidí Pantůček jiný způsob řešení, než podání arbitrážní žaloby. „Česká rafinérská zjevně porušuje podmínky uzavřené smlouvy, vzájemná jednání nikam nevedla, takže nyní musí Mero zvážit další kroky, které mohou vyústit až v podání arbitrážní žaloby na Českou rafinérskou,“ dodal generální ředitel.

„Česká rafinérská se k probíhajícím obchodním jednáním zásadně nevyjadřuje“Vztahy mezi společnostmi Mero a Česká rafinérská jsou komplikované již několik let. Česká rafinérská vypověděla na konci roku 2009 smlouvu o přepravě a skladování ropy, čímž chtěla Mero dotlačit ke snížení poplatků. Výpovědní lhůta, která je tříletá, skončí 31. prosince letošního roku. A přestože od podání výpovědi uběhly již více než dva roky, strany nejsou k dohodě o podmínkách nové smlouvy o nic blíže než v prosinci 2009. V uplynulých měsících se situace ještě více vyostřila.

Podle informací ČESKÉ POZICE se vyjednávání zkomplikovala odchodem Ivana Součka z vedení České rafinérské. Jeho nástupce Marek Świtajewski, polský zástupce většinového akcionáře České rafinérské, společnosti Unipetrol, potažmo PKN Orlen, se jednání se společností Mero osobně neúčastní. ČESKÁ POZICE zaslala do České rafinérské tři otázky:

  1. Proč Česká rafinérská porušuje smluvní podmínky se společností Mero a neplatí zvýšený tarif za přepravu ropy ropovodem TAL? 
  2. Proč se jednání se společností Mero neúčastní generální ředitel České rafinérské? 
  3. Jak probíhají jednání o smlouvě o přepravě ropy, kterou Česká rafinérská před lety vypověděla a jejíž výpovědní lhůta končí letos?

Mluvčí společnosti Aleš Soukup ale odmítl spor s firmou Mero komentovat. „Česká rafinérská se k probíhajícím obchodním jednáním zásadně nevyjadřuje,“ napsal pouze.

Pikantní na celém sporu je fakt, že dva ze tří akcionářů České rafinérské (Eni a Shell) jsou zároveň akcionáři ropovodu TAL a tedy těmi, kdo na jedné straně rozhodl o zvýšení tarifu na ropovodu TAL a na druhé straně namítá, že tento tarif je neopodstatněně vysoký a nechce ho hradit.

Nová smlouva v nedohlednu

Ve společné tiskové zprávě společností Mero a Česká rafinérská z konce roku 2009 bylo uvedeno: „Společnost Česká rafinérská oznámila, že vypovídá smlouvu o přepravě a skladování ropy. Smlouva byla uzavřena v roce 1996 na dobu nejméně 15 let s možností výpovědi od roku 2008, a to s tříletou výpovědní lhůtou. Dosavadní smlouva a smluvní podmínky budou platit do konce roku 2012. Přeprava a skladování ropy pro Českou rafinérskou společností Mero ČR není výpovědí smlouvy nijak ovlivněna. Obě společnosti budou v následujících třech letech jednat o nových smluvních podmínkách tak, aby byly přijatelné pro obě smluvní strany.“

Podmínky přijatelné pro obě strany za více než dva roky jednání však Mero s Českou rafinérskou nenašly. Pokud k dohodě nedospějí ani do konce letošního roku, kdy uplyne výpovědní lhůta předchozí smlouvy, bude Mero nadále pro Českou rafinérskou přepravovat a skladovat ropu a bude zato požadovat poplatky stejné, jako byly nastavené smlouvu z roku 1996. 

Show comments
Comments:0

Popular content