Jak předejít kulturnímu šoku? Vysokoškolákem nanečisto.

Gymnazisté si rok před maturitou zkoušejí týden na univerzitě. Jejich zážitky stojí za zaznamenání.

Věda a vzdělávání
Martin Rychlík | 15.06.2012
Sedmnáctiletí gymnazisté měli na Gymnasiu Jižní Město první příležitost vidět provoz vysoké školy. Jaké jsou jejich dojmy a zážitky? Pomůže jim týdenní stáž ve výběru životního oboru?

„Zarazilo mne, že do jedné přednášky, kde bylo asi dvanáct lidí, přišli postupně asi čtyři další pozdě, ale přednášející se nad tím ani nepozastavil. Studenti svévolně přicházejí a odcházejí – a je to naprosto v pořádku,“ poznamenala si gymnazistka Monika ke své týdenní stáži na matematicko-fyzikální fakultě. „Líbil se mi vztah mezi profesory a studenty. Měl jsem pocit, že kantory tam neberou jako na základních a středních školách, čili jako nepřátele,“ píše zase sedmnáctiletý Kryštof, jenž si „cvičně“ zkusil studium na filozofické fakultě.

Skok z gymnázia na vysokou školu může být pro mladé lidi šokem. Antropologové takové náhlé změně prostředí říkají „kulturní šok“. My to nazývejme třeba šokem středně-vysokým. Překvapení může být dvojího druhu: pokud přecházíte z gymnázia dosti elitního, může vás zarazit menší zájem pedagogů o studenty a masovost české „vejšky“. Pakliže má ale gymnazista štěstí, může jej fungující akademické prostředí potěšit svobodou, pozitivními vzory v aktivních učitelích i látkou. Jak správně zvolit vysokou školu?

Aby studenti minimalizovali onen „šok“ z přechodu na univerzitu, mají jen pár možností. Kromě poptání se na školách nebo přípravy ročníkových prací s akademiky, jako to dělají některá přírodovědná gymnázia typu Botičské v Praze, je možným řešením cvičná stáž přímo na univerzitě. ČESKÁ POZICE se zaměřila na jedno konkrétní gymnázium, které má se studentskou sondou již několikaletou zkušenost.

„Gymnasium Jižní Město (GJM) organizuje stáže od školního roku 2005/06. Na počátku jsme studentům pátého ročníku dali vybrat, zda chtějí do firmy nebo na vysokou. Postupem času jsme to zúžili jen na školy. Téměř všichni beztak pokračují v terciálním vzdělání a realitu firem si mohou otestovat o prázdninách na brigádě,“ říká Miroslav Hřebecký, ředitel soukromého šestiletého GJM, jenž na škole vede i předmět profesní přípravy.

Letos – v týdnu mezi 23. a 27. dubnem – se stáží na 24 různých vysokých školách zúčastnilo 49 páťáků pražského GJM, přičemž někteří z nich navštívili i dvě tři vysoké školy. Nejčastěji měli budoucí maturanti zájem o nahlédnutí do lavic ekonomických (18) a humanitních škol (14), za nimiž se umístila medicína (12), umělecké obory (9), přírodovědné i technické disciplíny (7) a právo (5).

Většinou na ekonomku a fildu

Podle interního hodnocení Gymnasia Jižní Město a také všech dotazníků, jež měla ČESKÁ POZICE k nahlédnutí, je zřejmé, že nejatraktivnější z univerzit je pro studenty Vysoká škola ekonomická (17) následovaná Filozofickou fakultou Univerzity Karlovy (14) a třemi lékařskými fakultami UK (10). Vedení gymnázia si pochvaluje nově navázaný kontakt s Právnickou fakultou UK a pražskými stomatology na 1. LF UK, nicméně zmiňuje i odmítnutí studentských „inspekcí“ na DAMU, HAMU či České zemědělské univerzitě.

Ředitel Hřebecký: Vstřícnost vysokých škol postupem času jednoznačně roste...Studenti dostanou obvykle kontakty na konkrétní osoby, ale plán navštívených přednášek či seminářů si už musejí domluvit sami. „Vstřícnost vysokých škol postupem času jednoznačně roste, čím dál více si jich uvědomuje, že nežijí ve vzduchoprázdnu... Nejvstřícnější jsou z pochopitelných důvodů soukromé VŠ, o ty stážisté ale nijak zvlášť velký zájem neprojevují. Velmi aktivní a otevřené jsou techniky,“ řekl ČESKÉ POZICI ředitel Hřebecký.

„Obecně nám vysoké školy vycházejí vstříc. Je pravda, že těžíme z toho, že tato aktivita je mezi středními školami unikátní. Kdyby je zavalilo se svými prosbami každé druhé gymnázium, dovedu si představit tu ochrannou hradbu,“ dodává „šerif“ z Jižního Města, jenž oceňuje přístup matfyzu i stomatologů.

Podle Hřebeckého „velmi pravděpodobně“ nikdo stejnou aktitvitu v ČR nevyvíjí: „My těžíme z toho, že jsme byli první a děláme to již poměrně dlouho. Takže jsme schopni domluvit téměř všechny obory, kam by studenti rádi zamířili.“ A jaké mají pražsští gymnazistí osobní zkušenosti? Z nejzajímavějších studentských odpovědí vybíráme pár citátů, které sice nemají obecnou vypovídající hodnotu, ale i tak mohou hodně říci.

  • Právnická fakulta UK (právo): „Bylo nám doporučeno nepokládat otázky během přednášky. Aby profesor neztratil kontinuitu... Atraktivní studentky! Moje motivace dosáhla vrcholu.“
  • Fakulta sociálních věd UK (žurnalistika): „Poté, co jsme vyřizovali na univerzitě stáže a ředitelka byla velmi arogantní, jsem myslel, že to tak bude i v týdnu stáží. Naštěstí byla má očekávání mylná. Tuto školu bych opravdu rád navštěvoval i jako její student.“
  • 1. Lékařská fakulta UK (stomatologie): „První přednáška, na které jsem byl, se týkala zubů a rentgenu – velice zajímavé téma, ale nedalo mi to téměř nic. Asi si zde nevyberu studium, ale o to víc jsem rád, že jsem si zkusil, o čem to vlastně je.“
  • FAMU (anglická výuka): „Přednášky byly zajímavé, i když to bylo jako ,naskočit do rozjetého vlaku‘, rozumět probírané látce se občas téměř nedalo. Na druhou stranu byly inspirativní – dostal jsem okamžitou chuť tvořit a natáčet.“
  • 2. Lékařská fakulta UK (patologie): „Stáž splnila moje očekávání, že jsem mohla 100 minut poslouchat přednášku, ale zklamalo mě, že látka není probírána do větší hloubky.“
  • Filozofická fakulta UK (francouzština): „Vzhledem k malému počtu studentů na přednáškách to bylo celé takové komorní. Trochu jsem se obávala, že budu mít problémy s přednáškami ve francouzštině, ale profesoři mluvili dost srozumitelně a přišlo mi, že i dost pomalu.“
  • 3. Lékařská fakulta UK (imunologie): „Na přednášce se studenti nekoncentrovali a profesorovi to bylo jedno. Do místnosti studenti chodili a odcházeli, jak jen chtěli.“
  • Filozofická fakulta UK (literatura): „Zábavná byla přednáška světové literatury. Přednášel mladý profesor, který neustále odbíhal do kabinetu, že něco zapomněl. Bylo očividné, že jeho oblíbeným autorem je Kafka, protože byl schopný k němu odbočit snad od každého jiného autora.“
  • Filozofická fakulta UK (psychologie): „Objevila se, pochopitelně, slova, která jsem nikdy neslyšel, ale ve finále jsem si je dokázal dosadit do kontextu a pochopit je.“
  • Fakulta mezinárodních vztahů VŠE (ekonomie): „Pointu jsem pochytil, ale detailům jsem nerozuměl... Možnost prohlédnout si celou budovu mi přijde přínosné. Jediná věc, která mě zarážela, byla, že se nás nikdo neptal, kdo jsme. Dá se říct, že do budovy může přijít kdokoliv a ani nemusí být studentem.“
  • Filozofická fakulta UK (filozofie, germanistika): „Lidé byli velice přátelští, atmosféra skvělá, přesně taková, jakou jsem si s fildou představoval. Filozofie, nespoutanost a existence alternativy čišela z každé pídě fakulty. A velice pozoruhodné je, že na germánských studiích je asi devadesát procent žen.“
  • Fakulta mezinárodních vztahů VŠE (ekonomie): „Kromě pátku jsme na VŠE strávili celý týden a vůbec mi nevadilo opouštět školu až ve večerních hodinách. Celá akce mě na týden přesunula do světa vysokoškoláků.“
  • 1. Lékařská fakulta UK (stomatologie): „Navštívili jsme Fantomovu učebnu, ve které se nacházejí plastoví panáci (fantomové), na kterých studenti trénují zákroky. Na konci přednášky jsme si sami vyzkoušeli, jak se pracuje se zubní vrtačkou a každý jsme si zkusili vyvrtat díru do zubu.“
  • Fakulta mezinárodních vztahů VŠE (ekonomie): „Na životě vysokoškoláka mě překvapilo, že se s váma nikdo moc nemazlí. To je určitě dobrý trénink na profesionální život, ale na druhou stranu si nemyslím, že je to úplně nejlepší přístup... Za celé čtyři dny na VŠE se mi nezdálo, že by tam mezi lidmi fungovala nějaká soudržnost. Na druhou stranu: co čekat od školy, kterou studuje okolo patnácti tisíc lidí.“

Studenti GJM měli ohodnotit svůj cvičný pobyt z hlediska atmosféry, přístupu vyučujících, ale i stupně porozumění přednáškám. Letos se nenašel student, jenž by stáže hodnotil jako zbytečné. Spíše převládala chvála záměru, doplněná o připomínky – především organizační povahy: stáže by mohly být kratší, mohly by se odehrát jindy, jako třeba v době, kdy šesťáci maturují.

Zobrazit diskusi
Reakcí:5

Komentáře

ČESKÁ POZICE ctí demokratickou diskusi. Prosíme vás však o respektování pravidel diskuse (viz Podmínky užívání služeb), jejichž smyslem je přispět k její korektnosti a smysluplnosti.

Vložením příspěvku potvrzujete svůj souhlas s těmito pravidly. Příspěvky, které se z nich vymykají, budeme nuceni odstranit.

Děkujeme vám za pochopení.

No a tyden pomuze?

No a myslite vazne, ze tyden pomuze ke zbaveni se kulturniho soku? Pridam osobni zkusenost... Absolvoval jsem elitni gympl mimo tuhle zemi. Posledni dva roky na gymnaziu jsme v ramci individualni vyuky navstevoval tamni prirodovedeckou fakultu cca 6 hodin tydne. Matfyz v Praze tam mel povest Olympu, kam mohou jit je a jen tak 2 nejlepsi zaci. OK, sel jsem. A nestacil se divit, sok byl desny. Studenti, co nic nezajimalo. Studenti z velmi prumernych gymplu z Prahy, bez jakekoli "Olympske motivace". Studenti z jeste horsich gymnazii ze stredncih Cech atd. Ucitel algebry nebyl videt pres kour pri svtupu a delal prestavky co 20 minut a vsude zapominal cigarety. Ucitel analyzy monotonne predcital skripta. A ucitel fyziky prohlasil, ze porada prednasky pouze pro ty co neumi cist... Zcela nesmyslna fyzikalni praktika s mericimi pristroji 100 let za opicema (no mozna dinosaurama) a s pocitaci, ktere jsem znal v prvniho rocniku gymnazia, deziluzi dorazila... A kdyz mi zacal nekdo vysvetlovat, jak to ZX Spectrum je super pocitac, tak mne malem odvezli.... K tomu par uzasnych profesoru, kteri stali za to, ale kteri vypadali, ze jsou jaksi proti sve vuli v tomhle prostoru a case... A uzasny system rozvrhu kdy Matfyz je asi na 4 místech v Praze a předpokladá se, že vlastníte paprskový transporter ze StarTreku, ti chudsi aspon vrtulnik... Za 5 minut z Karlovky na Malostranske to nezvladali ani největší nadsenci a ja pitomec si par tydnu rikal, ze to musi byt nejakou chybou v mem planovani nebo pochopeni Prahy. Ale nebylo....

V knihovne literatura nic moc (uz to bylo po "listopadu", přesto nic), uzasne byly pristoje atomove ci opticke fyziky, ale bylo to takove extremalni. V jedne mistnosti (Karlovka) archeologicke muzeum pokusne techniky a ve druhe (Troja) pocitacem rizene pokusy s nanasenim atomovych vrtev (tady nemeli pocit ze ZX Spectrum je "cool")...

Tak teda nevim... Nekdy mam pocit ze tohodle soku jsme se nezbavil dosud...

Hezky vecer...

PS Mimochodem, ten co delal ty prednasky jen pro ty idioty (primo tohle slovo take pouzival), co neumi cist, tak tomu pak delal dekana... Jeden z nejhorsich pristupu ke studentovi, jaky jsme kdy v zivote videl...

 

MFF UK

^^Hodně silná nenávist. Vystudoval jste tu školu vůbec? Neříkám že matfyz je dokonalá škola, ale argumenty které tady uvádíte, jsou buď nepravdivé nebo irelevantní. Jak má to že je vyučující kuřák vliv na jeho přístup ke studentům a odbornou způsobilost? Jistě, někteří vyučující přednášejí stylem předčítání skript, ale to je většinou proto, že ty skripta sami napsali a skripta jsou zápisem přednášky, nikoli naopak. Za čtyři roky na matfyzu se mi nikdy nestalo že by vyučující odmítl poradit, nebyl k dispozici během konzultačních hodin nebo pozdě odpovídal na maily. A co se týče úrovně studentů - když se rozhodnete příjímat studenty bez přímaček resp. přímačky jsou jednoduché, tak se nižší průměrné úrovni v prváku prostě nevyhnete. Máte určitě pravdu  že valná většina studentů není do oboru "nadšená", převládá spíše přístup "hlavně se odsud dostat s titulem a zachovaným mentálním zdravím", ale najdou se určitě i tací pro které je jejich studium jedinou náplní jejich života a se kterými se o matematice/fyzice/počítačích můžete bavit od rána do večera.

Navštěvoval jsem také elitní gymnázium, asi nejlepší v této zemi, a máte asi pravdu, že při přechodu na matfyz průměrná úroveň spolužáků mírně klesla. To ale neznamená že spolužáci jsou hloupí nebo líní a všichni moji spolužáci z gymnázia prošli prošli podobným poklesem. Z vašeho příspěvku není jasné kdy jste matfyz studoval a jako matematik nejsem obeznámen s vybavením fyzikálních laboratoří, ale v současné době je vybavení učeben a počítačových laboratoří na nejlepší úrovni (dostatek počítačů, max. stáří 3 roky, špičkové softwarové vybavení, projektory ve všech učebnách). Nevím s jakými jinými školami máte zkušenosti, ale pokud MFF UK srovnám s německými univerzitami (rok jsem tam studoval) nebo s vyprávěním bývalých spolužáků o jiných školách v čechách, je tam úroveň a přístup ke studentům na velmi dobré úrovni.

jeste jednou, nemohu si pomoci

Predcitac skript, i kdyby si je napsal, tak proste na vysokou skolu nepatri!!! To Vam nedochazi, ze to je totalni ztrata casu pro obe strany??? A vyhozene penize??? (btw, muj priklad si ty skripta ani nenapsal) Jen tak zkusmo, kdybyste mel za takoveho prednasejícího platit, kolik byste mu dal????????

 

A na okraj, znate treba Feynmanovy prednasky???

Jeste mala pozn.

Nebo spise mala otravna rada do zivota: byt Vami tak bych velmi setril obvinením, ze nejake "argumenty" jsou nepravdive... Pravda je velmi krehka vec na tak silna slova a Vy jste rozhodne nepodrobil me "argumenty" nejake vedecke verifikaci... Verte, ze v tom co pisu neni nic jineho nez vlastni zivotni zkusenost, kterou jsem udelal a ke ktere jsme si neprivymyslel ani procento. A verte ze bych toho mohl pridat jeste spoustu. Take si vsimnete, ze jsme vse psal ze sveho pohledu, a jeste jsme jen v prvni vete avizoval... A verte, ze pro kulturni sok, tedy jisty emocionalni stav, je relevantní ne to, co si Vy myslite ze je, ale co si myslim ja, jako ten, kdo ten sok dostane!

Ale jinak at se Vam na MFF dari, kazdy nadseny student je vitan!

Hm, dobry

Vazeny pane matematiku, asi jste si z naznaku mohl spocitat, kdy jsem studoval matfyz. Zacatek devadesatych let. Teoretickou fyziku, teda rikalo se tomu uz tehdy matematicka fyzika. Ale to neni podstatne.

Mijime se. Ja mam matfyz docela rad a povazuji jej za mozna nejlepsi skolu v teto zemi. Ale ja psal o necem uplne jinem. Psal jsem o kulturnim soku stredoskolaka po prichodu na VS.

K Vasim spilcum snad jen dodam, ze na matfyzu vzdy stacilo zajit mezi ty tzv. "ucitele" (studenty ucitelskzch oboru) a mel jste pocit, ze jste spadl do pekla. Ale mozna se to zmenilo, i kdyz o tom pochybuju... Pokud budete posuzoivat jen svuj kruh, tak mozna dospejete k nejakemu jinemu poznani. Ja mel sanci jako jeden z lidi, kteri se "podileli" na zavadeni kreditniho systemu si udelat radove vetsi obrazek.

Skoly. No dobre. Studoval jsme na nekolika dalsich. Ucil na asi 8 VS u nas, na ruznych stazich atd byl asi na 20 skolach nekde venku... Staci to jako maly kvalitativni vzorek??? Ale ani o tom nepisu...!!!

Ale o tomto to neni. Neni to jen o pristupu ucitelu ke studentum... A muj hlavni argument jste vlastne podporil, pristup studentu tyou "dejte mi diplom a neotravujte" vlastne potvrzujete... A na to ja jaksi zvykly nebyl a na spostu dalsiho... A jiste uznate, ze muj prispevek nemel byt seznamem negativ kdovikde, kdyz jsme po SS nastoupil poprve na Matfyz.

A vlastne jsme chtel rici, ze i na tak uzasne skole, jakou tady je (doufam ze stale) matfyz, si ten sok zazijete, zejmena kdyz nejste tzv. domaci. Natoz na skolach, ktere ani nechi jmenovat...

A nenavist? Nee, jen hluboke zklamani nad klesajici urovni ceskeho vzdelani.

Jo a jaky vliv ma kurak na uroven vyucujiciho? Pokud si to neumite poredstavit, tak byste ho asi musle poznat. Kdyz vlezete do kabinetu o par metrech ctvrerecnich a tam 6 zapomenutych horicich cigaret a vy se dusite po 30s, tak byste to pochopil. Pana docenta my nekuraci se chodili na neco ptat do kabinetu jen jednou...

Skrýt diskusi

Oblíbený obsah