Vždyť trocha moralizování nikoho nezabije aneb Jak vyhovět Lence Bradáčové

Úpadek etických norem ohrožuje svobodu. Společnost musí být schopná se tomuto mocnému a destruktivnímu vnitřnímu nepříteli ubránit.

Právo a bezpečnost
Luděk Bednář | 08.06.2012

Ústecká státní zástupkyně Lenka Bradáčová dozorující do 1. června úplatkářskou aféru obviněného poslance Davida Ratha si v rozhovoru pro Právo postěžovala, že reakcím na aféru chybí morální rozměr. Dle ní se „málo mluvilo o tom, co to znamená pro společnost“. Především by však chtěla „daleko víc slyšet, že přece takovéto chování je naprosto nesprávné, neslučitelné, neakceptovatelné“.

Možná by jí – v negativním smyslu – ledacos mohla osvětlit nová studie poradenské firmy Ernst & Young. Dle ní se totiž 15 procent z 1758 oslovených manažerů předních světových firem ze 43 zemí světa domnívá, že ekonomický pokles dostatečně ospravedlňuje nemorální byznysové chování – o devět procent víc než v roce 2010. Z 50 českých manažerů je o tom přesvědčeno čtrnáct (28 procent) a navíc 40 z nich (80 procent) považuje korupční jednání za rozšířenou praxi v Česku.

Ještě děsivější je, že ze čtyř set finančních ředitelů, kteří jsou součástí studie, 47 procent uvedlo, že je možné lhát a uplácet, pokud to pomůže jejich společnosti přežít pokles. Nebude proto možná na škodu Lence Bradáčové vyhovět a trochu si v parafrázi Jiřího Suchého zamoralizovat: Vždyť trocha moralizování nikoho nezabije.

Nepřípustná kultura

Všudypřítomná kultura nečestného byznysového chování je víc než nepřípustná, ohrožuje totiž celou společnost. Samozřejmě, že nejde vymýtit veškeré nečestné jednání, ale pokud se stane v byznysu pravidlem a zvykem, společnost to překvapivě rychle poškodí a ochudí.

Všudypřítomná kultura nečestného byznysového chování je víc než nepřípustná, ohrožuje totiž celou společnost

Kultura nečestnosti přinutí každého jednat defenzivně a přemýšlet pouze z krátkodobého hlediska. Systémové nečestné jednání způsobuje vysoké náklady a vede k byznysovému prostředí, v němž chamtiví právníci a regulátoři mají navrch. Z tohoto důvodu by měly být významné osobnosti z byznysu, jež jsou usvědčené z nepoctivého, nezákonného a nečestného jednání při prosazování vlastních byznysových zájmů, tvrdě potrestané.

Jejich trestné činy totiž poškozují nejen zaměstnance firem, jež okrádají, ale i celou společnost, protože představují špatné příklady a signalizují, že toto chování je obvyklé. Proto musejí být i jejich tresty exemplární.

Drakonické tresty

Měli by být uvězněni na mnoho let a dostat drakonické pokuty, aby bylo všem naprosto jasné, že se tento trestný čin v byznysovém světě nevyplácí. (Zákony, které definují takové chování, musejí být pečlivě napsané, protože nepřesné a volně interpretovatelné dávají obhájcům příliš velký prostor k vlastnímu výkladu, což může poškozovat stejně jako samotný trestný čin.)

Je třeba, aby pachatel trestného činu i celá jeho rodina byli zostuzeni a ztratili společenské postavení i jistotu. Navíc by se měli v důsledku konfiskace majetku a pokut ocitnout na pokraji chudoby. Významné podnikatelské osobnosti musejí zaplatit za své nečestné chování takto vysokou cenu, aby ostatní byli odrazeni je páchat také, a tím veřejnost získala důvěru ve vládu zákona.

Jedním ze způsobů, jak bojovat s nečestnou byznysovou kulturou a jak zavést silnou osobní etiku do byznysu, je kvalitní školství

Pokud byznysově a tržně orientovaní politici neprosadí rozumné a dobře propracované zákony v tomto duchu, lze očekávat, že protitržní aktivisté využijí příležitost a nakonec je schválí natolik obecné a neúplné, že to značně poškodí byznysové prostředí.

Konec civilizace

Nečestné chování se netýká pouze ekonomiky. Svobodná společnost musí být poctivá, protože jinak se zhroutí. Bez pevně zakořeněné osobní etiky, jež často, nikoli však vždy, vychází z víry v Boha, volný trh nebude fungovat a svobodná společnost nezůstane svobodnou. Jakýkoli úpadek etických norem politických, byznysových a kulturních elit ohrožuje naši dnešní svobodu. A společnost musí být schopná se tomuto mocnému a destruktivnímu vnitřnímu nepříteli ubránit.

Jedním ze způsobů, jak bojovat s nečestnou byznysovou kulturou a jak zavést silnou osobní etiku do byznysu, je kvalitní školství. Potřebujeme učitele, děkany a rektory, kteří jsou připraveni hájit morální normy a začít prosazovat hodiny vyučování etiky a náboženství ve vzdělávacích institucích všeho druhu.

Navíc je třeba začít považovat toleranci neetického osobního a byznysového chování bohatých lidí a politiků za to, čím skutečně je: za smrtelnou hrozbu pro vše, čeho si nejvíce vážíme – například pro naši svobodu. Bez ní skončí nejen česká společnost, jak ji dnes známe, ale i celá západní civilizace. 

Zobrazit diskusi
Reakcí:11

Komentáře

ČESKÁ POZICE ctí demokratickou diskusi. Prosíme vás však o respektování pravidel diskuse (viz Podmínky užívání služeb), jejichž smyslem je přispět k její korektnosti a smysluplnosti.

Vložením příspěvku potvrzujete svůj souhlas s těmito pravidly. Příspěvky, které se z nich vymykají, budeme nuceni odstranit.

Děkujeme vám za pochopení.

zvláštní, že oponenti článku

zvláštní, že oponenti článku se nepokouší zamýšlet nad osudem lidí a jejich rodin, které korupce poškozuje, jak se zamýšlejí nad osudem lidí a rodin korupčníků,  lhát, krást a podvádět se nemá, to říká desatero i legislativa, člověk je prý tvor myslící, s důsledky svých  činů by měl počítat, bude li tedy fungovat i rodinná prevence jedině dobře

Proč byznysovou kulturou?

   Velmi dobrý článek.

   Myslím, že házet úpadek jenom na "kulturu manažerů" je však trochu nedostatečné. Lidská společnost nejsou jen manažeři. Ti tvoří dokoce její velmi malou část a to nejspíš právě tu čestnější, protože jinak by se ekonomika dávno zhroutila. Problém jsou nesporně manažeři firem stavějících dálnice, dodávajících elektřinu, plyn nebo vodu. Docela jich několik znám a srovnám-li to se skutečnou ekonomikou, tedy manažery z komerčního prostředí, pak můžu říct, že se jedná o dva naprosto rozdílné světy. O dva úplně rozdílné druhy lidí, kteří si vzájemně nemají co říct.

   Manažeři státních firem a firem tvořících kartely připojené na kradení peněz daňových poplatníků, jsou jedním slovem zloději. Oni nejen, že okrádají nás, ale stejným způsobem okrádají i firmy u kterých jsou zaměstnáni. Stala se z toho taková zločinecká subkultura. Opravdový problém nastává, když se tito "toxičtí manažeři" začnou dostávat zpátky do běžné ekonomiky. Ani tam se nezbavují nesprávných návyků a likvidují normální zdravé firmy, podnikatelé přichází o investice, lidé o práci. Bylo by skvělé, kdyby existoval nějaký centrální regist "toxických manažerů", kde by si každý zaměstnavatel mohl zkontrolovat, zda jeho nový uchazeč o práci, předtím nedělal ve Skansce, Veolii, RWE nebo třeba ČEZ.

   Z pochopitelných důvodů, však také autor vynechal korupci v médiích. Proč asi?  Rozhlédněme se kolem. Hmm. Inzerce ČEZ, Ministerstva zemědělství ODS. Neplatíme si náhodou českou pozici z našich daní? Inu, snad tak máme alespoň záruku objektivity.

No, jak

Vas tak posloucham, rekl bych spis, ze "trocha" moralizovani bude stat zivot pomerne dost lidi. Trest smrti by se podle vas mel davat asi i za uplatkarstvi a rovnou cele rodine, ze? Nebo jen soupnout nekam do tabora?

 

Jen bych pripomnel, ze Bradacova porusila snad vsechna procesni pravidla, ktera jsou. To je mravne? Muze nekoho poucovat o moralce? Muze rikat o nejakem chovani, ze je spravne anebo neni pred rozsudkem?

 

Drzme se zakona, bude to pro vsechny lepsi. A umre mene lidi.

jglll: PŘESNĚ. :))

...jste to pojmenoval (ČP už nejsou ani podržtaškové. Ale o několik řádů výš - či spíš níž.)

Dodržování zákona

Co se asi děje ve společnosti, která je svědkem tvorby zákonů od zkorumpovaných politiků? Mají být zticha a dodržovat zákony? Zákony a předpisy mnohdy záměrně děravé? A nejlépe ještě volat po potrestání státní zástupkyně, která musí porušovat předpisy, aby mohla dělat svojí práci?

Opravu je to pro všechny lepší?

Prosimvas

A co je prace statni zastupkyne? Kde je to napsano?

jednoduché

její prací je připravit podklady, aby mohl soud poslat gaunery do vězení

Etika jako příčina krizí?

Velice mne zaujal tento článek pana Bednáře. Etika a obecné morální standardy jsou dle mého klíčové pro chod jakékoliv společnosti.  Ze základní logiky vyplývá, že je to právě člověk, respektive většinový názor společnosti, a jeho chápání světa kolem sebe, které utváří samotný systém, tradice, kulturu, náboženství, právo - obecně vše, co můžeme vnímat jako součást naší civilizace. Nové generace rodící se a dospívající v tomto prostředí jsou inspirovány negativně-pasivními postoji, nelibostí až leností vznikající díky pohodlnému životnímu stylu, lpěním na hodnotách peněz, které postupně přebírají pozici základních lidských kvalit jako je solidarita nebo spravedlivost. Těchto vlivů je zde až příliš mnoho, abychom je mohli nadále přehlížet. Zasahují do každodenního chleba našich životů. Pouze poukazováním na principy, kterými by se společnost měla řídit, můžeme tento trend zvrátit, a proto jsem velice rád, že jsem se s těmito myšlenkami setkal zde na Vašem portálu. S potížemi přichází i příležitost je urovnat, a proto bychom neměli otálet. Je zapotřebí impulsu, který by lidem na pozicích, které přímo ovlivňují větší procento populace, dodal nejprve informaci, a pak i důvod a cíl k přehodnocení svých kampaní z prospěchářské úrovně na úroveň lidem prospěšnou, solidární a především férovou. A je potřeba začít dnes.

 

Ještě bych se rád vyjádřil ke komentáří pána s přezdívkou "apagenius". Je důležité si uvědomit, že náboženství nepředstavuje pouze zkostnatělý mechanismus evroského katolictví. S náboženstvím bychom si měli spíše spojovat existenční principy ukazující na lidské kvality. Ukazující například na příčinu a následek, které nás mohou přivést k přehodnocení postupů, kde často řešíme důsledky místo samotných přícin. Náboženství jako pojem byl v evropské historii mnohokrát překroucen ve prospěch mocnářství a různých forem nadvlády, nicméně nejdůležitější je to, aby si lidé uvědomili, že právě o těchto postojích náboženství není. Pouze snahou vyvést lidské kvality, pocházející z víry, na denní světlo, nás přivede k tomu, jak se stát lepšími.

Koniš by se nemusel stydět

Velmi fanatický článek. Výzvy, aby byli trestání a ostouzeni nevinní lidé /příbuzní pachatelů/, to je jak z 50. let. Do kolikátého kolena by měla být rodina potrestána??? Děti vyloučeny ze školy, metařkou...??? To už radši tu korupci, než takovýto fanatismus...

ale výstižný

Pane Kalino, 

ani já nesouhlasím s tím, aby byla potrestána rodina, zvláště mi bývá líto rodičů nebo dětí těchto lidí. Jsem ovšem přesvědčena, že autor, kdyby došlo na věc a natvrdo v realitě, určitě by nakonec nechtěl trestat rodinu, protože ta je dostatečně postižena už tím, že je případ medializován a oni svým způsobem poznamenáni, a tím i trestáni. 

Jinak má ale autor naprostou pravdu. Chybí zde základní úcta k mravním hodnotám, a ta opravdu velmi úzce souvisí s duchovními hodnotami, s vědomím, že je zde "něco", co nás přesahuje, že náš život má nějaký vyšší smysl.

To, co mne ovšem naprosto vykolejilo, jsou Vaše slova coby právníka, člověka, pro něhož by měla být poctivost, řád a spravedlnost základní životní hodnotou. Konkrétně mám na mysli slova "To už radši tu korupci, než takovýto fanatismus".  Ten článek je, až na jeden emotivní úlet, v pořádku a vystihuje přesně rozmrzelost a hněv nad tím, jak je v této společnosti zadupáváno právo a spravedlnost, a také uhodil hřebíček na hlavičku a vystihl ten pravý důvod této situace. A Vy jako právník řeknete "to radši korupci než takový fanatismus".  Je to přesně obrázek této doby.

ano, je to radikální...

... ale k takovýmto myšlánkám nás nutíte vy všehoschopní korupčníci (zařazuji Vás k nim vzhledm k Vašem celkovému postoji ke všem podobným věcem, osobně tipuji, že jste se aktivně korupce již někdy účastnil), kteří převádějí a maskují své peníze různými čachry se zapojení rodiny a z druhé strany pokud jsou odhaleni, většinou pak jejich rodina mluví o chybě, manipulaci, nebo konspiraci.

 

 

 

Skrýt diskusi

Oblíbený obsah