Redukce EU programů: hejtmani zuří, experti si libují

Podle odborníků na problematiku čerpání evropských miliard kraje prokázaly, že nedokážou unijní peníze efektivně rozdělit.

Politika
Martin Shabu | 07.06.2012

Vláda ve středu projednala návrh ministerstva pro místní rozvoj (MMR), který zásadním způsobem snižuje počet operačních programů po roce 2014 ze současných 26 na šest. Předloha počítá také s vytvořením jediného integrovaného operačního programu, jenž by rozděloval peníze pro regiony, místo sedmi regionálních operačních programů, které fungují v nynějším rozpočtovém období 2007 až 2013. Tento program by spadal pod MMR.

Kraje jsou ostře proti, a jak informují Hospodářské noviny, do nátlaku zapojily agenturu Ewing PR, známou třeba z akce lékařů Děkujeme, odejděte. Návrh MMR, pokud by ho vláda přijala v předložené podobě, naopak vítají někteří experti.

Změně struktury operačních programů jsme se věnovali v článku Přijdou kraje o možnost ždímat evropské fondy?

Tomaštík z ČSOB: „Pokud se nebudou peníze z EU rozdělovat v regionech, ale v Praze, je to plus. Kraje nedokázaly fondy efektivně řídit.“„Redukce operačních programů je velmi dobrým krokem. Pokud se nebudou peníze z EU rozdělovat v regionech, ale v Praze, je to plus. Vychází to ze špatné zkušenosti ze současného programového období. Kraje nedokázaly fondy efektivně řídit,“ řekl ČESKÉ POZICI Jakub Tomaštík, ředitel EU Centra ČSOB, jenž se zabývá zpracováním a vyřizováním žádostí zájemců o evropské dotace.

Dle Tomaštíka by bylo správným krokem zjednodušit implementační strukturu, jinými slovy byrokracii. Žadatelům by to usnadnilo předkládání projektů a vznikla by reálná šance evropské miliardy v budoucnu efektivně vyčerpat. Ze statistik vyplývá, že Brusel České republice dosud reálně proplatil jen 334 miliard z 800 miliard korun určených pro období 2007 až 2013.

Stejný postoj má i Jan Horník, senátor a starosta Božího Daru, který se problematice čerpání evropských fondů dlouhodobě věnuje. Podle něj regionální operační programy nesplnily očekávání, která do nich byla na počátku vkládána. „Šli jsme do toho s tím, že když se bude rozhodovat v krajích, bude to lepší. Hrál v tom roli i zakořeněný odpor k pragocentrismu. Tenkrát jsem to podporoval. Dnes se ale ukazuje, že to byla chyba,“ uvedl pro ČESKOU POZICI Horník.

Starosta Horník: „Krajští politici se snažili, aby peníze šly především do kraje, a ne například do obcí.“A popsal i realitu dění v regionálním operačním programu Severozápad, jenž rozděluje miliardy pro Ústecký a Karlovarský kraj. „Na počátku se kraje dohodly, že do každého přijde určitá část peněz. Do Ústecka mělo jít 65 procent peněz, zbytek do Karlovarska. Nerozhodovalo se tedy dle regulí a potlačila se soutěž mezi projekty. Krajští politici se navíc snažili, aby peníze šly především do kraje a ne například do obcí,“ dodává Horník.

Po středečním jednání vlády se materiál MMR dostal do vnějšího připomínkového řízení. V něm ministerstva, kraje a další dotčené instituce mohou vznášet svá doporučení. K finální podobě materiálu by se vláda měla vrátit ještě v červnu. 

Zobrazit diskusi
Reakcí:4

Komentáře

ČESKÁ POZICE ctí demokratickou diskusi. Prosíme vás však o respektování pravidel diskuse (viz Podmínky užívání služeb), jejichž smyslem je přispět k její korektnosti a smysluplnosti.

Vložením příspěvku potvrzujete svůj souhlas s těmito pravidly. Příspěvky, které se z nich vymykají, budeme nuceni odstranit.

Děkujeme vám za pochopení.

Má v tom někdo jasno?

Aby bylo možné se korektně zapojit do této diskuse, domnívám se, že chybí klíčová informace, která by měla existovat. Jsou transkakčně-korupční náklady větší , když 1 miliardu rozděluje jeden subjektm, nebo když 1 milardu rozděluje 10 subjektů? Exsituje nějaká přijatelná kvantifikace tohoto jevu?

 

Jinak je určeitě jasné, že tam, kde se věci dělají často, ve velkém a v měnším počtu osob, je logicky také méně zmatkářů a méně nových osob, které se právě zaškolují k tomu, aby další dva roky kazily a jako opilé masařky otravovaly život těm, kteří již 10 let podlě nějakých zavedených schémat čerpají dotace. Taky je tam méně šílených seberealizátorů, kteří pojmou za "svou věc" zase po půl roce všem změnit administrativní pravidla svého předchůdce, která "jsou přece tak pitomá jako byl pitomý můj předchůdce".

 

Takže já bych byl pocitově spíše za tu Prahu, pokud mne někdo nepřesvědčí něčím úderným o opaku.

Korupční náklady jsou stejné.

  Snižuje se však podíl na kořisti, který zbyde pro jednotlivé účastníky. Navíc vzniká vnitřní konkurence i vrámci jednotlivých politických gangů. Národ bude okraden tak jako tak, ovšem dochází k vnitřní destabilizaci mafie. Pro mafii je to skutečný problém, protože vzájemné soupeření jednotlivých částí vede ke kiksům, které se nepodří ututlat.

  Navíc může dojít k situaci, že někteří soudci a někteří státní zástupci, budou loajální jen některým větvím organizovaného zločinu. Pak by mohli gauneři začít justiční mafii používat proti sobě navzájem a ne jen proti obyčejným lidem.

  Obávám se, že v tomhle centralizace v Praze nefunguje. Žil jsem v Praze 7 let, a poté co jsem se odstěhoval na venkov, jsem naplno pochopil co to znamená ZRUD, tedy platím stejné daně, ale ve službách se mi vrací 6-krát méně, pak 4-krát méně a teď to má být 3-krát méně. Pořád mluvíme o tom samém množství práce a té samé sumě placené na daních.

  Výsledkem tohoto finančního tsunami, které se valí  na Pražmenty je, že kolem radnic se vytvořila centra organizovaného zločinu kradoucí miliardy, zatímco na venkově není vůbec žádná kultura, nesmírně mizerné školství a rozbité silnice. Není divu, že se tomuto zákonu o rozpočtovém urční daní přezdívá "český apartheid".

  Pokud budou gauneři, kteří provedli nepřátelské "state capture", ovládat justiční mafii, co to kryje, pak je jedno, kde se budou fondy dislokovat. Každá změna bude jen změnou místa, kde se to rozkrade.

Jan Horník je slušný člověk, ale co nabízí?

Jaká je vlastně situace?

  Dříve to rozhodovali v Praze. Rozkrádali to.

  Pak o tom rozhodovali v krajích. Rozkrádali to.

  Teď o tom bude rozhodovat zkorumpovanec Jankovský. Ten nás zachrání.

  "Kraje prý nedokázaly fondy efektivně řídit." ČSOB se napakuje a Tomaštík, alespoň nebude muset jezdit s krabicákem po všech čertech.

Operační programy v prvním období

Po vstupu do EU byl administrovány z Prahy, dalo se v jejich rámci něco rozumného udělat a dopadly bez větších problémů. 27 operačních programů, které vyjednala vláda sociální demokracie + satelitních stran, byly průšvih od samého počátku a jeho důsledky ještě uvidíme.

Kdyby jen redukce počtu OP na 5 byl výsledek práce této vlády, uspořila tím možná několik set miliard. K těm dojdeme, když spočteme všechny negativní důsledky pro národní hospodářství, které má v současnosti běžící systeém + množství peněz, které bude na sanaci chyb nucen poskytnout český stát, kraje, obce a další státem dotované instituce.

Skrýt diskusi

Oblíbený obsah