Krotitel dluhů Tomáš Prouza chce být ředitelem Národního divadla

Mám ze státní i soukromé sféry dostatek zkušeností na to, abych s dobře postaveným týmem vše potřebné v ND zvládnul, věří si Prouza.

Politika
Pavel Pokorný | 11.04.2012
Pokud se podaří dotáhnout transformaci Národního divadla do konce, bude to znamenat pro všechny kvalitní zaměstnance zlepšení jejich postavení, říká kandidát na ředitele ND Tomáš Prouza.

Aktualizováno. Několikaměsíční zákulisní spekulace o tom, že o místo šéfa Národního divadla usiluje finančník Tomáš Prouza, se stala reálnou informací. ČESKÉ POZICI svůj seriózní zájem o exponovaný post v exkluzivním rozhovoru potvrdil sám Prouza, bývalý náměstek sociálnědemokratického ministra financí Bohuslava Sobotky, krotitel dluhů v pořadu České televize a donedávna i spolumajitel a člen vedení finančně-poradenské společnosti Partners.

„Po odchodu z Partners na podzim minulého roku jsem přemýšlel nad tím, že řízení ND by mohlo být přesně tou výzvou, která by mne zajímala,“ poodhaluje Prouza svou motivaci k řízení „Zlaté kapličky“. Seznam uchazečů o funkci ředitele Národního divadla bude znám nejdříve 12. dubna, kdy je konečný termín k podání přihlášek. A zatím je jasné pouze jméno jediného konkurenta Tomáše Prouzy, kterým je současný šéf ND Ondřej Černý.

Pokud by Prouza ve výběrovém řízení vyhlášeném ministerstvem kultury uspěl, což je podle zdrojů ČESKÉ POZICE docela dobře možné, stanul by v čele velké kulturní instituce – po Vladimíru Röselovi v Národní galerii – další finančník a manažer. Že by se rodil nový trend?

„Kdyby to byl trend, tak by to bylo myslím jen dobře – podle mě české kultuře nechybějí umělci, ale manažeři, kteří se dokážou starat o peníze, hladký chod organizace a motivaci lidí,“ souhlasí Prouza.

ČESKÁ POZICE: Jak se vlastně zrodil – možná pro někoho překvapivý – nápad přihlásit se do soutěže o ředitele Národního divadla?

PROUZA: Pečlivě jsem sledoval proces transformace ND a Státní opery praha (SOP) a dlouhodobě mě překvapovalo, jak manažersky nezvládnutý celý proces je. Přitom základní myšlenka – investujme do umělců a ne do zbytečných manažerů a vytvořme skutečně první národní scénu – by měla dávat smysl všem, kteří mají zájem provozovat umění na evropské a nikoliv lokální úrovni.

Součástí transformačního programu byla i informace o plánovaném vypsání výběrového řízení na ředitele, a proto jsem po odchodu z Partners na podzim minulého roku přemýšlel nad tím, že řízení ND by mohlo být přesně tou výzvou, která by mne zajímala. Jednak se domnívám, že mám ze státní i ze soukromé sféry dostatek zkušeností na to, abych s dobře postaveným týmem potřebné změny v ND zvládnul, a jednak si myslím, že je nejvyšší čas dát do pořádku to, že umělci Národního divadla a Státní opery nemají dostatečně kvalitní zajištění financí, marketingu, prodeje a působení v zahraničí a že řada z nich již rezignovala na budoucnost. Navíc řízení takové instituce, jakou je Národní divadlo, potřebuje mix zkušeností ze státní i soukromé sféry.

ČESKÁ POZICE: Domníváte se, že pouhá ekonomická erudice, manažerské zkušenosti ze soukromé i státní sféry jsou dostatečným předpokladem pro kompetentní řízení Národního divadla?

PROUZA: Myslím si, že mám dostatek zkušeností v tom, jak vybudovat dobře fungující tým a jak jej řídit. Navíc ND disponuje spoustou kvalitních manažerů, na kterých se dá stavět, jen je potřeba tým doplnit a posílit. A uvědomit si, že Národní divadlo existuje proto, aby poskytlo kvalitním umělcům co nejlepší zázemí a prostor pro to, aby dokázali svými výkony zaujmout dostatek diváků.

„Za poslední čtyři měsíce jsem absolvoval řadu schůzek s lidmi, kteří provoz divadel velmi dobře znají a kteří mě dokázali zasvětit do všeho podstatného, co bych měl vědět.“

Národní divadlo je svou podstatou velký „výrobní“ podnik, který potřebuje především kvalitního manažera v čele. Na něm pak bude, aby si dokázal vytvořit dobře fungující a výkonný tým manažerů s dostatečnou pravomocí a přesně definovanou odpovědností, nikoliv se jen obklopit nečitelnou skupinou poradců bez jasné organizační struktury. A pokud jsem se něco na ministerstvu financí i v Partners naučil, tak je to právě potřeba jasně definovaného systému řízení, jasných pravomocí – a také jasné odpovědnosti za výsledky.

ČESKÁ POZICE: Jak se hodláte vypořádat s nepříliš velkou znalostí provozních mechanismů třísouborového repertoárového provozu Národního divadla?

PROUZA: Za poslední čtyři měsíce jsem absolvoval řadu schůzek s lidmi, kteří provoz divadel velmi dobře znají a kteří mě dokázali zasvětit do všeho podstatného, co bych měl vědět. Navíc v ND mají kvalitní manažery, na nichž se dá z provozního pohledu velmi dobře stavět. To, co ND naopak z provozního pohledu potřebuje, je lepší informační, plánovací a účetní systém, který řízení zjednoduší a zefektivní.

ČESKÁ POZICE:  Jaké budou vaše priority ve funkci ředitele ND, samozřejmě pokud se jím stanete?

PROUZA: Mé priority jsou definovány v projektu, který budu předkládat v rámci výběrového řízení. Domnívám se, že nejprve by se s mými návrhy měla seznámit výběrová komise, případně by mělo jednotlivé koncepce zveřejnit ministerstvo kultury. Základem mé koncepce je především větší otevření ND veřejnosti a vyřešení věcí, které vnímám jako nedostatky v tom, jak ND podporuje své umělce.

ČESKÁ POZICE: Fúze Národního divadla a Státní opery Praha je neobyčejně citlivá záležitost. Budete se snažit průběh tohoto transformačního procesu nějak revidovat?

PROUZA: Domnívám se, že velká část současných problémů s transformací je dána především špatnou komunikací. Určitě bude ještě potřeba spoustu věcí doladit, ale pokud se podaří dotáhnout transformaci do konce (i když to bude vyžadovat ještě spoustu práce), bude to znamenat pro všechny kvalitní zaměstnance zlepšení jejich postavení.

Zobrazit diskusi
Reakcí:23

Komentáře

ČESKÁ POZICE ctí demokratickou diskusi. Prosíme vás však o respektování pravidel diskuse (viz Podmínky užívání služeb), jejichž smyslem je přispět k její korektnosti a smysluplnosti.

Vložením příspěvku potvrzujete svůj souhlas s těmito pravidly. Příspěvky, které se z nich vymykají, budeme nuceni odstranit.

Děkujeme vám za pochopení.

  Zkuste se, jen tak

 

Zkuste se, jen tak mimochodem, podívat na CV generální ředitelky Opery v Drážďanech nebo Státní opery ve Vídni. Tak nějak bych si představoval ředitele Národního divadla. 

http://de.wikipedia.org/wiki/Ulrike_Hessler

http://de.wikipedia.org/wiki/Dominique_Meyer

Ne všechno je o penězích. Proti panu Prouzovi nemám osobně vůbec nic ale osobnost úrovně ředitele ND to bohužel není.

co na to říci

Myslel jsem, že úlet s Röselem se snad nebude opakovat a hle, je zaděláno na dalšího ryzího manažera v čele bytostně kulturní instituce. Jeho programem je zefektivňování informačních a učetních systémů. Už jen čekám, kdy konečně dosadí do svého čela na manžerskou sesli také Vatikán. Vsadím se, že také mají co zefektivnit.

a proč ne?

A co je na tom špatně? Dobrých umělců má ND dost, ale nedostává se mu dobrých manažerů. Takže pokud si dobrý manažer dokáže vedle sebe najít dobrý tým, dává mi to smysl - viz ostatně i odpověď pana Prouzy na téma předepsané dramaturgie. Tak přesně by se měl myslím dobrý ředitel chovat - nechat základní směřování a ladit věci tak, jak jsou potřeba. Přijde mi to mnohem sympatičtější než obvyklé revoluce kulturních šíbrů...

proč ne:

Snad jen proto, že řízení českého nejvýznamnějšího divadla s několika rozsáhlými soubory by mělo být svěřeno někomu, kdo se s vedením podobné instituce už setkal. To se pana Prouzy ani zdaleka netýká. Kdyby někdy vedl nějaké menší nebo střední divadlo, festival, nebo alespoň galerii, ale takhle.....Vždyť je to podobné, jako by mu teď někdo přenechal vedení třeba hokejové reprezentace. Že rozumí učetnictví je pro národní divadlo trochu málo. A jeho popis, jak se za poslední 4 měsíce setkal s několika lidmi z divadel - vždyť to je směšné. Já si v žádném případě nemyslím, že ředitelem divadla musí být nutně herec, ale rozhodně by v čele Národního divadla neměl stanout první manažer, který se přihlásí, protože zrovna nemá co na práci.

Nemáte pravdu

1. Nemáte pravdu - ověřujte si své informace o tom, co řídil, nebo neřídil, než dojdete k vážným závěrům a obviněním.

2. U nás dodnes převažuje zvyk, že nemocnici může řídit jen doktor a divadlo jen herec, režisér nebo dramaturg. Ale v době, kdy pro každou instituci je klíčové pokrýt své náklady, jsou pro úspěšné řízení (čehokoliv!) naprosto zásadní tři faktory: a) rozumět zásadám finančního řízení, práci s lidmi a předmětu činnosti dané instituce aspoň tolik,  aby nejvyšší šéf dokázal (přinejmenším) poznat dobré odborníky na každou z těch oblastí od špatných, dokázal  je získat a udržet a zajistil dobrý vnitřní chod organizace v každé z těchto oblastí. Když je navíc vizionář, je to velké plus. Když je navíc skvělý komunikátor, který činnost své instituce dokáže dobře vysvětlit světu mimo ni a dobře "prodat", je to obrovské plus. Ale výše uvedené je základní minimum, žádná z uvedených minimálních kvalifikací nesmí chybět.  U nás v kultuře (i v řadě jiných oblastí) dodnes na vedoucích místech převládají lidé, u kterých číslo vyvolává husí kůži, natož aby o finančním řízení něco věděli. To je problém. Současná ekonomická situace ND vypadá dost děsivě.

3. Zrovna Tomáše Prouzu není důvod podceňovat. Po dostudování se nepostavil do řady zájemců o práci, kde ho bude živit zaběhnutá firma, ani se nezapsal na pracák, ale založil si poradenský server Penize.cz a ve velké konkurenci, která v tom segmentu trhu byla, se tento tehdy asi pětadvacetiletý kluk nejen skvěle prosadit, ale získal i značný respekt. Podobně s firmou Partners, kterou založil  shodou okolností těsně před začátkem světové finanční krize, a přesto se velmi rozrostla, dnes  má síť několika tisíc spolupracovníků a podle výročních zpráv se jí i v krizi dařilo a daří dobře.  O veřejném sektoru také něco ví, i z té nejhorší stránky (Tlustého pokusy o loupeže), takže do soutěže asi nejde s naivitou.

To, o cem hovorite, neni

To, o cem hovorite, neni rozhodne kvalifikace pro reditele kulturni instituce. Ten musi mit mimojine predstavu o budoucim smerovani, obraty typu "sestavim tym" pusobi prinejmensim komicky. To je jako jit do voleb s programem "napisu program". Na to existuje jedina odpoved - tak ho sestavte.

Tým je základ

Myslím, že nemáte pravdu - ředitel tak velké instituce nemůže a nesmí být solitér, musí to být člověk, který je schopný sestavit dobře fungující tým. Podívejte se třeba jen na zoufalý marketing ND nebo - pokud máte šanci - na šílené procesy uvnitř ND, kde se ztrácí miliony korun, které by mohly jít na platy umělců.

Takže nový šéf ND musí především právě postavit dobrý tým zkušených administrátorů na provozní část a lidí se zkušeností ze zahraničí na uměleckou část, aby nastavili zrcadlo českým poměrům. Musíme se totiž srovnávat se zahraničními scénami a nebýt pyšní na to, že ND je lepší než Brno, Plzeň nebo České Budějovice...

účetnictví

No pokud Vám přijde normální, že v roce 2012 se účetnictví vede v DOS-ovém programu a jednotlivé soubory si vedou evidenci nákladů a nikdo netuší, kolik co vlastně skutečně stojí, tak mně to normální nepřijde. Podívejte se, jak řídí podřízené organizace jiná ministerstva, jak jim detailně vidí do rozpočtů, nákupu a podobně, a velmi rychle zjistíte, kolik by šlo důslednou kontrolou v ND ušetřit. A právě toho se řada lidí bojí, protože by přišli o pohodlný zdroj peněz...

Vřele souhlasím.

Vřele souhlasím.

Odborníci

Tento koncept bohužel nefunguje, ředitel/manažer nebude mít dostatečný vhled do chodu instituce. Pravděpodobně bude upřednostňovat ekenomickou stránku věci před uměleckou. Největším problémem ND je podfinancování a pitomé zásahy Ministerstva kultury, současné vedení si zatím vede docela dobře...

Finance

Bohužel žijeme v době, v jaké žijeme - a proto musí do ND nastoupit manažer, který dokáže zajistit peníze na kvalitní umělce a dokáže změnit kulturu ND tak, že podporuje umělce a ne aby umělci dopláceli na nekvalitní management jako je to doposud.

A nebo vědomě musíme přijmout to, že ND bude provinčním divadlem a za kvalitou se bude jezdit nejen do Vídně nebo Mnichova, ale třeba i do Drážďan. Opravdu chcete, aby byly Drážďany lepší než Praha? Já tedy ne!

Zkuste se, jen tak

Zkuste se, jen tak mimochodem, podívat na CV generální ředitelky Opery v Drážďanech nebo Státní opery ve Vídni. Tak nějak bych si představoval ředitele Národního divadla. Ne všechno je o penězích.

http://de.wikipedia.org/wiki/Ulrike_Hessler

http://de.wikipedia.org/wiki/Dominique_Meyer

???

Kdybyste pracoval v ND nebo SOP, tak byste věděl, jaký nesmysl jste právě napsal - současnému vedení padají tržby a neplní plán, velcí sponzoři odcházejí a žádné nové se nedaří získat, přes sliby navyšování platů zůstávají běžní zaměstnanci na posledním místě zájmu...

Jestli podle vás tak vypadá úspěšné vedení, tak potěš pámbů...

Koncepce universálního

Koncepce universálního vzdělání nejenže funguje i nadále, nicméně se ještě zdokonalila. Dříve byl znakem nejvyšší kvalifikace doktorát RSDr. a příslušná Vysoká škola politická, dnes je to "finančník a manažer". Hlavně, že má mladý pán dost sebevědomí. 

Co o meleš Kyncle

Prouza má za sebou jasné výsledky Kyncle, co máš za sebou Ty?

Vždyť on to ani neví!

T. Prouza za sebou skutečně má prokazatelné a nepřehlédnutelné výsledky, ale vždyť tento diskutující to ani neví! Článek tomu bohužel trochu napomáhá, protože pan autor také jakoby právě přiletěl z nějaké jiné země.

Jen to ne

Pevně doufám, že ani naše Ministerstvo kultury nebude tak pitomé, aby podpořilo tohohle "dynamického podnikatele", který zná divadlo maximálně z televize. Do čela této instituce nesmí být vybrán nikdo jiný, než odborník, člověk nějakým způsobem s divadlem spojený. "Top manažerů", kteří zkazili a vytunelovali, co mohli, jsme už zažili dost a dost- viz. ČT...

Odborníci

Možná si ujasněme, kdo má jakou roli - uměleckou kvalitu přeci mají zajišťovat umělečtí šéfové opery, činohry a baletu a ředitel by jim měl zajišťovat prostor pro práci, ne? Navíc naprosto souhlasím s tím, že největším problémem dnešního ND jsou naprosto nezvládnuté manažerské kroky současného vedení - a ještě bych dodal, že stejně velkým problémem je neschopnost ministerstva kultury pečlivě dohlížet na své organizace.

?!

Přesně tak - a myslím, že proto budou všichni s máslem na hlavě podporovat dalšího "umělce" ze všech sil. Ten jim totiž nebude kazit jejich hru a nebude se jim příliš dívat pod prsty, protože tomu nebude rozumět. A to jim vyhovuje - slabý ředitel v pavučině různých poradců a nekonající ministerstvo kultury.

Nicméně určité odborné zázemí

Nicméně určité odborné zázemí a zkušenost by snad ředitel instituce celonárodního významu mít měl. Národní dívadlo a ministerstvo financí se přece jen trochu liší. Anebo funguje přísloví - kdo to umí, ten to dělá, kdo to neumí dělat, ten to učí a kdo to neumí učit, ten to řídí.

:-)

Ano, myslím, že toto rčení se hodí na několik posledních ředitelů ND a SOP. Jen je s podivem, že na ně MK ještě nepodalo trestní oznámení...

Kvalifikaci dosavadních

Kvalifikaci dosavadních ředitelů nechci posuzovat. Možná, že v tomto bodu maáte i pravdu. Mně vadí spíše koncepce universálních manažerů. Národní divadlo skutečně není instituce jako každá jiná a její rozpočet by měl být v porovnání s druhými aspekty činnosti věc relativně podružná. V čele takových institucí by měla být mimořádná osobnost, která má výsledky převážně v oblasti kultury, umění, dramaturgie, možná i filmové tvorby. Člověk typu pana Prouzy může být finančním ředitelem, ekonomickým náměstek nebo tak nějak. Ale na ředitele mi nesedí. 

Ministerstvo není kvalifikovanější

Důvod, proč to zatím MK neudělalo, může být dvojí. 1. Mohli bez skrupulí a bez odporu plnit ministerské pokyny všeho druhu, včetně odklánění prostředků, nabírání osob spřátelených s politickými elitami apod.

2. Samo ministerstvo je na rozhodovací úrovni  dlouhodobě kvalifikačně vybaveno ještě hůře, hospodaření obecně a kulturnímu managementu zvláště rozumí ještě méně než jeho příspěvkové organizace.

 Bod první může být pravda, bod druhý je pravda zcela určitě. 

Skrýt diskusi

Oblíbený obsah