Je čas rozhodnout, co s komunisty
Jedinou možností, jak se zbavit KSČM, bude vzít jejich představitele do vlády a nechat je, ať se sami znemožní.

Když člověk nějakou dobu žije v zahraničí ve fungujícím demokratickém systému, a pak přijede do České republiky, brzy si všimne něčeho, co zdejším přijde jako samozřejmé: postavení českých komunistů a jejich strany KSČM. Podle zákona a všech pravidel parlamentní demokracie jde o normální politickou stranu, integrovanou do našeho politického systému. Ale snad pro všechny, kromě svých voličů, je to strana s cejchem malomocného, strana, kterou by rozumný člověk nikdy nemohl volit a která se podle názoru většiny Čechů nesmí nikdy dostat do vlády.
Ani nám nepřijde, že je to v demokratické společnosti naprosto neslýchané – buď je KSČM stranou, jejímž cílem je demontovat demokratický systém a opět nastolit diktaturu proletariátu, a v tom případě se musí zakázat a její (nemalý) majetek musí propadnout státu, nebo je to demokratická strana jako ostatní, a pak není důvod, proč by ji lidé nemohli beze studu volit a proč by její zástupci nemohli být ve vládě. Žádná jiná možnost neexistuje.
Komu to prospívá?
To, co se tu v posledních 20 letech postupně etablovalo a co nám už připadá normální, nemá v demokratické společnosti co pohledávat. Těch téměř 20 procent voličů, kteří by dle aktuálních průzkumů volebních preferencí dali KSČM hlas, má zrovna takové právo projevit svou vůli a vidět ji splněnou, jako kterákoli jiná skupina voličů. Halasně proklamovaná prohlášení ostatních stran, že s komunisty nepůjdou nikdy do koalice, jsou jasnou diskriminací jejich voličů.
Halasně proklamovaná prohlášení ostatních stran, že s komunisty nepůjdou nikdy do koalice, jsou jasnou diskriminací jejich voličůBylo samozřejmě velkou chybou, že někdejší KSČ nebyla zakázána hned po sametovém „mírném pokroku v mezích zákona“. Tehdy pro to byla nejlepší situace, ale budiž. Dnes už se komunisté (myslím tím ty z KSČM, ale vlastně to platí i pro ty v ostatních stranách) naučili pravidlům parlamentní demokracie, což musíme akceptovat. Oni už asi také přišli na to, že v parlamentní demokracii mají větší možnosti.
Proč ale sama KSČM na svém názvu trvá a tím neustále všem voličům připomíná svou totalitní minulost? A komu prospívá toto rozložení českých politických sil? Určitě ne komunistům samotným – i když momentálně jejich volební preference rostou, není to jejich zásluha, ale spíše projev nespokojenosti jak se současnou vládou, tak i s opozicí.
Podíváme-li se, co dělali po rozpadu sovětského impéria komunisté v okolních státech, jeví se strategie KSČM jako unikátní. V podstatě si mohli zvolit jednu ze tří možností:
- Hned po převratu se přejmenovat a převzít agendu (a voliče) normální demokratické levice. Tak tomu bylo v Maďarsku, Bulharsku, Chorvatsku, Slovinsku nebo Rumunsku. Tuto možnost si zvolily oportunistické strany, pro něž bylo hlavní zůstat u moci.
- Přejmenovat se a zaujmout pozici nalevo od velkých levicových stran jako v bývalé NDR, v Polsku, Estonsku nebo Srbsku. To byl zásadovější přístup, ale pro voliče v postkomunistických zemích málo přitažlivý.
- Nepřejmenovat se, nebo dokonce založit novou komunistickou stranu na levém konci spektra.
Příkladem pro poslední skupinu je Slovensko, kde jsou komunisté marginální záležitostí, a Moldavsko, kde jsou naopak celou dobu u moci, takže nemají (zatím) žádný důvod k přejmenování.
Pak už zbývá jen KSČM, která se nepřejmenovala, a je proto v pozici strany de facto vyloučené z celostátní politiky, i když na lokální úrovni je pro voliče akceptovatelná. To je opět pro nezaujatý pohled nepochopitelné: v jiných zemích se přejmenování osvědčilo, protože lidé rychle zapomenou, že to je vlastně bývalá totalitní strana, a už ji hodnotí pouze podle jejího programu, což je vlastně i správné.
Kdyby KSČM nasadila do parlamentu několik pankáčů jako v Německu, mohli bychom se divitNapříklad v Německu se komunisté přejmenovali či fúzovali už čtyřikrát, a to jejich strana nikdy slovo „komunistická“ v názvu neměla! Ve srovnání s Německem také vynikne, že KSČM nedělá nic pro to, aby se stala atraktivní pro mladé voliče, kteří jsou jinde ve světě většinou levicově naladění a tíhnou i k extrémní levici. Místo toho si pečlivě udržuje „staré kádry“ a k mladým je obezřetná. Kdyby nasadila do parlamentu několik pankáčů jako v Německu, mohli bychom se divit.
Takhle to dál nejde
Proč ale vlastně používá KSČM tuto málo pochopitelnou strategii? Ať už je její důvod jakýkoli, hlavní důsledek je ten, že je v Česku velmi těžké vytvořit levicovou vládu, protože značná část hlasů na levém konci spektra je zabetonovaná do strany, se kterou nesmí nikdo vytvořit koalici, protože... no zkrátka protože to tak je.
Není těžké přijít na to, komu tento stav vyhovuje nejvíc. Už v devadesátých letech byl tento postup KSČM pro pravicové strany darem z nebes, všichni si pamatujeme na naléhavé výzvy nevolit malé strany, protože bychom dali hlas komunistům, řada lidí se touto strategií dokonce řídí dosud! Zajímavé také je, že při prezidentské volbě šly náhle a dočasně tyto předsudky stranou, komunistický hlas byl stejně dobrý jako každý jiný.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.







Komentáře
ČESKÁ POZICE ctí demokratickou diskusi. Prosíme vás však o respektování pravidel diskuse (viz Podmínky užívání služeb), jejichž smyslem je přispět k její korektnosti a smysluplnosti.
Vložením příspěvku potvrzujete svůj souhlas s těmito pravidly. Příspěvky, které se z nich vymykají, budeme nuceni odstranit.
Děkujeme vám za pochopení.
Poděkování a malé doporučení!
K vašemu článku píšu až po volbách do krajských zastupitelstev.Jak to dopadlo už je jasno a tím se dá k vašemu článku z naší strany blogerů něco
myšlenek.Spíše nyní z mé strany říci:
- je hezky formulován,jasný,přehledný,má i vaše závěry a výhledy!!!
To tak často nebývá!
Proto nemohu jinak,než požádat politiky,aby oprášili staré pořádky a příští
volby a případná referenda,byly opět v ty dva dny po " CELÉ " ČR a to včetně
PRAHY!!!A to pžedevším!!!
Proč?Odstranila by se poslední brzda demokratického procesu v naši zemi,kdy se toužebně a neustále volá po demokracii,spíše především po svobodě a z to-ho,být do rána "MILIONÁŘ"!?
Blahopřeji autorovi,
že se konečně rozhodl skoncovat s komunisty, a že jeho způsob, jakým to udělá, bude veskrze demokratický. Nebude to ale mít lehké, když lidé kvůli každodenním novým existenčním starostem zapomínají, jako bylo za starých pořádků zle.
Není pravda, že se bolševici u nás nepřejmenovali
nebo si opravdu myslíte, že politici partají dnešní vládní koalice se nechovají jako bolševici?
Chce to něco nového ...
Vladimíre Meire, článek je napsán poměrně hezky. Zásadní chybu vidím v tématu, jež je mnohokráte za posledních 10 let jen opakováním stále stejného rádoby problému. Toto nekončící mnohaleté opakování není dobrý nápad :-(
Když problém s komunisty z KSČM nebyl vyřešen ihned po 1989 jak správně píšete, kdy to byla nejvhodnější a nejsnažší doba, tak dnes všechny návrhy mnoha populistů jak zakázat KSČM jsou liché a jen populistické výkřiky. To nemá již smysl to řešit.
Pojem poctivý komunista je velmi iluzorní termín. Z pohledu stranické příslušnosti ke své straně asi komunisti jsou na rozdíl od ostatních straníků jiných politických stran poctiví. Ti ostatní svoji poctivost ztratili po 1989, kdy se překabátili do ODS,KDU-ČSL, ČSSD, DEU, ODA a pod. Tady je co řešit!
Nepamatuji si, že někdo v posledních letech si dal tu práci, aby přesně a konkrétně zmapoval od roku 1990 kdo byl ve vládě, kdo byl na ministerských pozicích, kdo byl v nějdůležitéjších orgánech řídících tento stát s tím, že ono zmapování by obsahovalo konkrétně od kud tato persona pocházela, jak byla politicky příslušna (KSČ, NF, ROH a pod.) před rokem 1989! Takový seznam s přesnými údaji by myslím byl daleko užitečnější a potřebnější!
Lidé zapomínají, zapomínají že Fišer byl komunista, že Dlouhý byl komunista a mnoho mnoho dalších, ne-li skoro všichni :-( a jako ukázkoví "nepoctivci" převlékli kabáty a dnes nám káží absurdní ptákoviny? Toto téma a "zmapování" by mělo být řádně zpracováno a zvěřejňováno každý měsíc na všech sloupech kam to jde vylepit, aby si lidé vzpoměli a pak je možná současná politická garnitura nebude mít šanci tak snadno oblbovat...
A ještě k zabetonovanosti KSČM
Vymírající skupina nostalgiků v KSČM stále představuje silnou čáast elektorátu. A je skutečně racionállní úvaha, že případná změna by vedla k aktivtě nějakého toho Štěpána, který by tyto nostalgiky vábil ke své "skutečně komunistické" partaji. A nelze vyloučit, že by těchto odpadlíků bylo více, nežli těch, které by přilákal nový moderně střižený levicový kabát.
Jakkoli asi rozumnější komunisté nutnost této změny cítí, nikomu se nechce za toto riziko převzít odpovědnost. KSČM tak vlastně sdílí jeden ze zákládních neduhů české politiky, totiž absenci osobností s nějakou koncepcí.
"Těch asi 20%"
Volební výsledky KSČM dlouhodobě oscilují mezi 13-14% a vyjadřují v tomto směru velikou stabilitu. Odhad, z něhož autor vychází je tedy asi o 6 bodů, tedy asi 40% přehnaný.
V systému poměrného zastoupení je váha každé strany dána jejím koaličním potenciálem. Program KSČM (když už odhlédneme od historických zkušeností) je se středovými a pravicovými stranami nekompatibilní. S ČSSD by možná kompatibilní byl, avšak tato strana má dosud v paměti poslední podobný pokus z let 1945-48, který skončil likvidací sociální demokracie, rozkradením jejího majetku a vraždami či dlouholetým žalářem pro její aktivní členy. Zářným příkladem je Bohumil Laušman, který ačkoli dokonce komunisty podpořil při únorovém puči, nakonec dost bídně zemřel v kriminále, kam se dostal poté, co ho komunistická StB unesla ze západu.
Dnešní KSČM se tváří, jako že se jí to netýká. Čo bolo, to bolo. Divíte se soc. dem., že se jí do této pasti zatím podruhé nechce?
Ve 40 letech byly dle moskevských direktiv pozřeny soc. dem. strany ve východním Německu, Polsku i Maďarsku tak, že se pod heslem sjednocení levice s komunistickou stranou utvořily strany formálně nové. Komunisté sice sloučenou stanu ovládli, ale navenek se strany tvářily jako Sjednocená Dělnická ... Jen českoslovenští komunisté se této moslevské direktivě vzepřeli a sociální demokracii schlamstli bez vnější změny. Polští, maďarští i němečtí komunsité tak mohli vcelku snadno odvrhnout názvy svých zprofanovaných stran. Naši se ovšem jako klíště drží tmavých komunistických včerejšků.
Kdo zůstal v minulosti
Počet voličů, kteří nepochybují o tom, že KSČM je jejich budoucností, neustále roste. Vaše řádky bohužel naznačují, že tíhnete spíše k minulosti, než k perspektivě.
Skupina autorových rozumných lidí asi nezahrnuje lidi slušné
Brilantně napsaný článek , pravda jen pro skupinu „rozumných lidí, kteří by podle autora nikdy nemohli volit KSČM. Ta by se podle pisatelova názoru a prý i většiny Čechů, nikdy neměla dostat do vlády. Zbytek článku proto připomíná schizofrenii. Nicméně uvidíme jak letošní a zejména parlamentní volby dopadnou. Jistě bude zajímavé koho budou volit slušní lidé.
Jak poznáte, zda a koho volili slušní lidé?
Vždyť ten jediný, co se ho prý podařilo odchytit ještě za totalitního komunistického režimu, stojí vycpaný ve sbírkách Národního muzea. Psal o tom tehdy ve své knížce Vladimír Renčín a dokumentoval to i pěkným obrázkem. :-)
Stačí, když poznám koho volí nešlušní.
Na Váš dotaz jak poznám neslušné lidí odpovídám takto: To jsou ti, kteří naplňují v praxi nejvyšší princip stranických sekretariátů polistopadových koaličních parlamentních stran. O tom, že členové vedení polistopadových koaličních stran na společnost a občany kašlou, snad není pochyb. Jejich základním cílem je maximalizace odčerpaných (odkloněných) peněz z veřejných zdrojů. Efektivnost takto vynakládaných zdrojů častokráte nebývá základní podmínkou. Modus operandi je totiž od roku 1990 stejný. Předem vybraný vítěz tendru veřejné zakázky odvede 5 - 20 % z celkového objemu transakce do tzv. stranické pokladny. Kolik si z takového obnosu utrhnou samotní zprostředkovatelé v roli ministrů, hejtmanů či starostů, je už jen věcí jejich drzosti . Záleží jen na tom aby veřejnost (média) nedráždili svým náhlým zbohatnutím. Takový řád semele i nejpoctivějšího politika. Najde-li se výjimka z pravidla, pak je hned odvolána, resp. odejde na vlastní žádost. Tak sofistikovaně zakořeněnou a rozbujelou korupci v morálně se rozpadající společnosti, nedokážou odstranit žádné nové strany včetně stávajících parlamentních stran. Pravda, s výjimkou KSČM. Jen komunisté, znalí chyb svých předchůdců z dob nesvobody, mají šanci vykořenit všudypřítomnou hydru. Jejich členové se totiž žádné korupce neúčastnili. Jinak to bude čím dál horší. Daně a poplatky všech (zaměstnanců či živnostníků) budou stoupat úměrně apetitu nových a nových politiků, kteří pod rouškou liberalismu či bezmezného trhu budou i nadále na své účty převádět peníze z veřejných zdrojů. Největší ironií však bude, že své bohatství si budou muset jezdit užívat do čím dál menšího počtu zemí. Většina zemí EU totiž korupci a korupčníky fakticky potírá.
Komunistický systém korupci téměř vyloučil
protože jí nahradil všeobecným vyvlastněním a soustředěním všeho ekonomického rozhodování do jednoho centra. Okrádání lidu tak bylo mnohem efektivnější a deklarované jako moudré centrální řízení. Podmínkou byla proměna země v jeden veliký koncentrační tábor, v němž namísto peněz obíhaly jen táborové poukázky na omezený sortiment v táborové kantýně.
Jakkoli jsou korupční praktiky našich politiků odporné, proti komunistům jsou pořád žabaři.
Taky zajímavý názor
Váš názor je zajímavý a vtipný. Zřejmě jste ten koncentrák nezažil, tudíž Vaše antikomunistické přesvědčení bude nepřímo úměrné Vaší neznalosti. Správné přesvědčení přece nemohou zviklat ani fakta, správný světonázor je základem pokroku, tudíž přesvědčujte všechny nezaměstnané, o tom, že za totáče nebyl nikdo svobodný i když měl práci.
Izolace KSČM plodí současnou korupci
Autor si mohl a měl v argumentaci pomoci itaskými,španělským a francouzským příkladem,připomenout eurokomunismus. Ten roku 1973 postuloval, že EHS zaručuje lépe práva pracujících než vlády v zemích RVHP. V roce 1981 přes odpor Reagana a Thatcherové vstoupili ve Francii do vlády. V Itálii se tento krok chystal v 70.letech a proto bylo proMoskvu požehnáním,a pro italskou pravicí také, když hlavního architekta Aldo Mora unesly a zavraždily Rudé brigády,cvičené v Libyi a NDR.
Italský zkorumpovaný systém zmizel až v roce 1993 změnou volebního systému.
Ano.,Komunisty je třeba legitimizovat pro případný vstup do vlády.
Italský zkorumpovaný systém zmizel v roce 1993? Zázrak! :D
To bychom asi taky měli změnit volební systém, dokonce celé EU, která svou byrokratizací všech činností prostor pro korupci systematicky vytváří. A vládnou EU-socialisté! :-) Každému státnímu úředníkovi co nejvíc rozhodovacích pravomocí, co nejméně samotným občanům. To je základ korupce. ;-)
nick nezapírá
trvalé bydliště.Ještě by nám kocourskovský občan mohl osvětlit, jak jemožné,že ti socialisté v EU tak prosperují,zatímco jeho kocourkovští se propadají do chudoby?
Bludy a lži rudé obludy? A jak je to ve skutečnosti.
Úterý, 27 březen 2012 07:45 | Rubrika: ČR a EU
Česká republika patří v současnosti mezi členské státy Evropské unie s nejnižší hodnotou souhrnného ukazatele „míra ohrožení chudobou nebo sociálním vyloučením“. Ta v roce 2010 dosáhla 14,4 procenta a jednalo se o 1 495 tis. osob. Míra ohrožení příjmovou chudobou byla v Česku nejnižší z celé EU a představovala 9,0 procenta.
http://www.socialnidialog.cz/cr-a-eu/cr-a-eu/v-ramci-eu-patri-cr-k-zemim-kde-zije-nejmene-lidi-ohrozenych-chudobou
modré lži
v roce 2006 to bylo pouze 7%
Pouze mě zaráží, jak je v
Pouze mě zaráží, jak je v článku opomíjen nezpochybnitelný fakt, že čeští komunisté suplují v parlamentu jakékoli jiné demagogické a prototalitní strany. V Německu a Francii neofašisty, na Slovensku či v Srbsku nacionalisty a například v Maďarsku zdařilý mix všeho - komunistů, fašistů, nacionalistů. Zdá se mi, že všechny tyto politické proudy jsou v obdobné situaci jako komunisté v Česku. Někde se také podílejí na místních samosprávách, popř. se účastní zemských, krajských, župních nebo spolkových vlád. Ovšem ve vládě na celostátní úrovni se až na výjimky (např. Maďarsko, kde se socialisticko-nacionální, demagogická partaj v čele s V. Orbánem dostala k neomezené moci pod fasádou z liberálně-pravicového politického proudu) neúčastní, a jejich eventuální podíl na moci je i v těchto zemích vnímán jako minimálně eticky nepředstavitelný.
Co s nimi?
Nic, na to máme demokratické volby a tam se ukáže životaschopnost komunistů . A pokud jde o to zda by se znemožnili ve vládě? Proč, všichni kariéristé, lidé s pokřiveným charakterem, korupčníci a zloději se po převratu rychle překabátili do jiných stran a v KSČM zůstali jen charakterově odolní poctivci. Bývalou KSČ jsem také neměl rád, ale teď bych radši viděl ve vládě poctivého komunistu, než takové morální obludy jako je Peake. Podívejte se na charakter většiny prezidentských kandidátů Fischer, Svoboda, Dlouhý, kdyby nebylo převratu, každý z nich by určitě zasedal v ÚV KSČ . Bohumínské usnesení byla také jen úlitba tzv. demokracii v podání bývalých členů KSČ aby se před národem historicky vymezili. Takže, necháme to na voličích.
Pojem "poctivý komunista"...? Co si pod tím mám představit? :-D
Soudruha Grebeníčka mladšího a celý ten bolševický spolek kolem něj, nebo nějakého pohádkového "dědu Mráze", co chudým roznášel k Vánocům dárky? Nebo nějakého naivního troubu, který si dodnes nedokázal přečíst něco o tom, jak se komunisté na cestě k moci a k hromadnému zavedení svých ideálů do praxe neštítili ani masového vraždění nevinnných lidí? Idiota, který nekriticky uvěřil nesmyslným pohádkám o rovnosti všech (v chudobě) a není schopen pochopit, že komunismus je ekonomicky totální nesmysl?
Tak co je to vlastně ten "poctivý komunista"? :-)
Poctivý komunista?
je to bytost dost hypotetická možná i pohádková.
Je to člověk, který sdílí čistou ieologii a absolutně jí odmítá jako nástroj osobního prospěchu. Dokud postrádá faktickou moc, není takový kumšt být poctivým, Ale pokušení moci jsou veliká a pokušení téměř absoltuní moci komunsitických funkcionářů jsou o to větší.
Komunistickou ideologii chápe jako jakési humanistické poselství, které je nutno uskutečnit. Je i docela přesvědčen, že by se ve jménu dobra nemělo lidem ubližovat (aspoň ne moc). A zase - pokud nemá faktickou moc, lze si toto přesvědčení udržet. Získáním nekontrolované moci, však dnes a denně zápasí s pokušením zkrouhnout tu bandu nevděčníků, která neví, kde je jejich dobro, pěkně po bolševicku.
Jistě existovali i "poctiví nacisté", kteří věřili v realizaci nacionálně socialistické ideje bez koncetračních táborů a ničivé války.
Nefin
Doporučuji bedlivě sledovat zlodějské a korupčnické kauzy, v žádné z nich nefiguruje člen KSČM. A "poctivý komunista" je protiklad třeba kariéristického komunisty Dlouhého, Fischera a pod. A pokud jde o minulost, pohrabte se trochu v minulosti třeba křesťanů a pak si učešte hrůzou vztyčené vlasy. Teď žijeme současností a v ní je nálepka "komunismus je ekonomicky totální nesmysl" v době neschopnosti většiny tzv. demokratických států ekonomicky obstát úsměvná. Nejsem žádný obdivovatel levicových názorů, ale to co předvádí tzv. pravice v ekonomice připomíná hospodaření části našeho obyvatelstva nazývané ....., hýřit když se dostanem k penězům a pak okrást hlavně ty co se nemohou bránit, penzisty a nemohoucí. Není ekonomicky totální nesmysl žít neustále na dluh? Tak jak nás oblbují ekonomické veličiny typu Kalouska si nedovolil ani velikán komunistů Jakeš. A dárek už dostáváme v podobě provokačních složenek Kalouska a teď i socanů.
Pište prosím k věci a definujte mi pojem "poctivý komunista"
Hloupé komunistické propagandy je všude kolem dost, není potřeba, abyste její množství dál rozšiřoval. Pokud nedokážete definovat pojem "poctivý komunista" v souvislostech, které jsem naznačil, nepište raději vůbec. Děkuji.
Prosím, jestli se Vám nelíbí mé názory, nic proti tomu.
Ale když se vyjadřujete k mému příspěvku, musíte strpět i moji odpověď. Jestli je třeba Vám definovat význam slova "poctivý" tak Vás lituji.
Pokud jde o propagandu, hloupé protikomunistické propagandy je kolem taky dost a Váš demagogický výkřik plný hloupých urážek je toho příkladnou ukázkou.
Takže nepředepisujte nikomu jestli může psát nebo ne. Nikdo Vás nenutí reagovat na mé příspěvky.
Chtěl jsem si ověřit, jestli rozumíte tomu, co píšete
a nebo jsou to jen prázdné fráze bez obsahu, Pro mě je spojení slov "poctivý" a "komunista" protimluvem, protože komunista už charakterem nenávistného náboženství a touhou obrat jiného o majetek nemůže být poctivý v běžném slova smyslu. Je to něco jako spojení slov "poctivý zloděj" nebo "poctivý vrah" či dokonce "poctivý tyran" (svých politických odpůrců). :)
Tak si to tak neberte,
kdybych měl Vaší náturu, zbláznil bych, se ve společnosti kde se oslavují protimluvy "humanitární bombardování" nebo "protikorupční vláda Petra Nečase". Jinak je Vaše nálepkování je demagogie první třídy a nemá cenu dál o tom diskutovat . Voliči v dalších a dalších volbách budou rozhodovat podle svého osobního názoru, když pro ně bude volba KSČM jediná rozumná alternativa nic s tím nenaděláte. Otázka je, proč po pár letech je podpora komunistů tak vysoká a proč padají tak prudce reference třeba ODS a TOP09.
Jestli to není zakleté v tom spojení slova "poctivý".
KSČM v proudu času
Článek je dobrým shrnutím všeho o čem se v souvislosti s KSČM diskutuje posledních 22 let. Je třeba si připustit, že naše názory se postupně mění a je to logické, KSČM není někde na pustém ostrově, ale je součástí společnosti a ta také prodělává svůj vývoj. Je skutečně otázka proč KSČM tak tvrdojišně stojí za tím, že se bude jmenovat KSČM a tak je možné, že především sama zamrzla ve svém vývoji a prostě příliš nekapíruje co se děje kolem. Ostatně i ideologický základ údajně vycházející z Marxe, Engelse a Lenina -snad si to z hodin marxismu dobře pamatuju? - už je prostě tak nějak překonán. Odkaz průmyslové revoluce, vzestup dělnického hnutí a pak asi taky obě světové války a jejich dozvuky v Evropě jsou prostě již sociálně-ekonomickou minulostí a KSČM by měla jako politická strana zareagovat i na tento fakt a hledat nová východiska pro svoji existenci. Jaká jsou to východiska to třeba ani oni sami nevědí, možná se nedokážou najít v tom, kam se společnost vyvinula a zaujmout k tomu jasné stanovisko nějakým moderním politickým programem. Možná i proto je tam ta setrvačnost názvu. Kdo jsou představitelé KSČM v Parlamentu to v zásadě vyjmenovat dokážu, jaký je současný program KSČM tak to v podstatě říct nedokážu, nemám s nimi totiž spojené žádné zásadní volební heslo. Pokud by do vlády usedli ti představitelé KSČM, kteří jsou již dlouho v PS, pak by asi k velkému znemožnění se nedošlo (mají už dost zkušeností), to bohužel zatím platilo spíše pro nové subjekty, nejvíce pak pro VV, které vejdou do učebnic jako unikátní projekt politického marketingu založeného na nechuti společnosti k některý politickým jevům, které representují velké politické strany. KSČM by tedy asi především měla začít intenzivně pracovat na svém programu a politickém marketingu moderního a především současného střihu, a ukázat taky nějaký jasný program-pak by třeba ten název ustoupil do pozadí anebo se zjistí, že ten název nad žádný moderní politický program vlastně už napsat nejde a nakonec ho budou muset změnit a to nejen proto, aby se technicky oddělili od minulosti. Tak uvidíme, co bude dál.
trochu Vás doplním
KSČ v roce 1922 byla v česky mluvicích oblastech nejsilnější stranou. Obávám se, že její neutuchající obliba již po 90 let hodně vypovídá o české národní společnosti. Až do poloviny 20.století se většina Čechů živila zemědělstvím a hospodařila na malých políčkách, což ji dovedlo do moderní průmylsové společnosti jako chudou, uzavřenou a rovnostářskou. Do takové protobolševické fáze vývoje marxismus-leninismus velmi dobře zapadl.
Jinak komunisté jsou velmi zkušení,v parlamentu se pohybují už 90 let a co se týče jejich nebezpečnosti,doMoskvy Vojtěcha Filipa nikdo nezve, zatímco představitelé české pravice se náklonností k Rusku netají.
Znalost historie není zřejmě silnou stránkou některých diskutují
Není pravda, že Československo bylo chudou zemí zemědělců, hospodařících na malých políčkách. O rovnostářství také nemůže být ani řeči. V Čechách byl odedávna rozvinutý průmysl, a v mnoha oborech jsme patřili k evropské špičce. Např. v textilním, obuvnickém, sklářském průmysl, byl zde rozvinutý i chemický průmyl. Dále těžký průmysl, známá kladenská poldovka a doly. Ani v automobilovém průmyslu jsme nebyli špatní. Po roce 1948 se pak zemědělskou reformou zcelila malá políčka ve velké zemědělské celky, které výborně prosperovali a co se týče potravin, byli jsme, na rozdíl od dneška, soběstační. Vliv komunistických myšlenek byl zcela přirozeným vývojem na nastupující kapitalismus, a tyto myšlenky prostupovaly celou Evropou, nikoli jen Čechami. Zuřiví odpůrci komunismu v podstatě umožnili a podporovali nástup Hitlera k moci v Německu, a způsobili tak válku, která se bohužel zvrhla jinam, než původně zamýšleli.
Dnešní doba, kdy všemu vládnou nadnárodní společnosti a globální kapitál, v podstatě kapitalismus jako ideologický systém znemožnila, už neexistují žádné ideje, žádné vize, vše je taženo jen liskou chamtivostí a neustálým štvaním k vyšší spotřebě. tento systém je sebevražedný.
Komunisté by samozřejmě dnes ve vládě nezmohli nic, nikdo nic nezmůže. Vše je závislé na ochotě trhů absorbovat naše dluhopisy a chrlit další peníze. Je jisté, že musí dojít ke globální změně uspořádání společnosti, ale nebude to vlivem komunistů ani jiných istů. Bude to léčba šokem, zejména pro ty, kteří jsou namyšlení, arogantní a hloupí.
jako povinnou četbu doporučuji dílo Mýtus a realita hospodářské
vyspělosti předmnichovské republiky, autořiKubů, Pátek, vyd. Karolinum 2000, 439 str, ISBN 80-7184-716-X,také Kapitalismus a česká společnost,Urban Otto, vyd.Lidové noviny, vyd.2,Praha,2003,323 str. oceněné v roce 1985 rakouskou Státní cenou.
A to žádný z autorů nedělil svoji práci regionálně nebo nacionálně. Industrialisace probíhala v 19.století téměř výhradně v Sudetech a je dobré si skutečně přečíst uznávané práce, než se do někoho kriticky pustíte. Kdyby se odečetl vliv Sudet a Němců, byla by to milý pane bída. Je smutný fakt, že teprve vyhnání Nměců a znárodnění modernizovaly českou společnost. ještě v roce 1968 polovina lidí žila na vesnici a v roce 1989 již jen 1/4.
Vaše sečtelost je samozřejmě
Vaše sečtelost je samozřejmě obdivuhodná, i když jsem si, asi omylem myslel, že Čechy byly průmyslově nejvyspělejší součást rakouské monarchie. Z druhé strany vím, že Čechy nejsou střed světa.
Škoda, že jste se nevyjádřil k poslednímu odstavci výše uvedeného příspěvku, který považuji za podstatně závažnější, než jeho historický exkurs.
nevím,který poslední odstavec
jste měl na mysli? Jinak vyspělost meziválečné ČSR je mýtus,kterému podlehl i Henry Kissinger,který také v Umění diplomacie ČSR označuje za druhé Švýcarsko. Ona totiž ČSR vydávala ohromné finance na zahraniční propagandu a uplácení novinářů. Při HDP 70 mld se uvádělo jen v ropočtu Benešova zhraničního ministerstva 20 mil.Kč ročně,což je v dnešních penězích cca 1 mld.Kč. Teprve práce autorů Kubů,Pátek tento mýtus přesvědčivě vyvrátila.
jo, snad jsem už pochopil
No, stačilo by, kdyby seKSČM nějak viditelně přihlásila k naší prozápadní orientaci. Těžko od ní čekat náklonnost k NATO,kterou osttatně nesdílejí ani Zelení, tak by mohli podobně jako eurokomunisté považovat EU za přijatelné. Nečetl jsem jejich program, ale soudím, že se rozhodně formálně,ale domnovám se i skutečně,hlásí kliberálně demokratickému státu. Jsou realisty a nic jiného jim nezbývá.
alenah 26.8.2012 - 10,16
Komunisté by samozřejmě ve vládě nezmohli nic, nikdo nic nezmůže...
co se týče technologické vyspělosti
můj dědeček sloužil na generálním stábu armády první republiky a byl autorem několika učebnic létání. V době ohrožení Hitlerem bylo čs.letectvo beznadějně zaostalé a přůmysl nebyl schopen vyvinout a vyrábět celokovové vícemotorové stroje se zatahovacím podvozkem. Špičkou byla letadla dřevěnné konstrukce,potažená plátnem. Proto vroce 1937 nebo 1938 vláda zakoupila licenci na výrobu bombardérů z SSSR. Naproti tomu období protektorátu bylo nepřetržitým transferem technologií, na jehož konci se vyráběly proudové stíhačky a na rýsovacích prknech českých konstruktérů se objevily rakety. Lze bez zaváhání českou předválečnou produkci prohlásit za nekonkurenceschopnou a její úroveń udržovanou korporativistickými rysy první republiky a vysokými dovozními cly. Lituji, ale bylo to tak.
do Moskvy Vojtěcha Filipa nikdo nezve... A do Číny taky ne :-D
"...Ze zahraničních hostů promluvili zástupci řeckých a italských komunistů, také předseda ÚV KSČM Vojtěch Filip. Jeho krátké vystoupení mělo velký ohlas. Účastníky pozdravil hezky česky Čest práci, soudruzi! A pokračoval dobrou ruštinou: Uvědomujeme si obrovský mezinárodní politický význam VŘSR, která vedla nejen k ukončení první světové války, ale i k přebudování zaostalého carského Ruska v ekonomicky a vojensky silný stát... Každý máme vlastní politické priority dneška. Pro KSČM je to boj proti umístění zahraničních vojenských jednotek a amerického radaru na území ČR. ..."
http://www.kscm.estranky.cz/clanky/archiv/90_-vyroci-vrsr-v-moskve.html
protože nechápete
míněna byla vládní úroveń
Starostové letí na týden do Číny. Cestu platí ČEZ
Zástupci radnic z okolí dukovanské elektrárny se vypraví příští týden na dlouhou cestu do čínské nejstarší atomové elektrárny Qin Shan. Podívají se také do Šanghaje, Pekingu a na Velkou čínskou zeď. Má Čína šanci rozšířit Dukovany?
http://jihlava.idnes.cz/starostove-leti-na-tyden-do-ciny-cestu-plati-cez-fug-/jihlava-zpravy.aspx?c=A120824_1820443_jihlava-zpravy_mkk
"Pracovní cesta" je plně v režii ČEZ. Skupina 25 lidí poletí z Prahy 28. srpna do Šanghaje s mezipřistáním v Arabských emirátech. Ze Šanghaje se přesune do 120 kilometrů vzdálené jaderné elektrárny Qin Shan. Pak poletí do Pekingu a uskuteční se prohlídka města a Velké čínské zdi. Z Pekingu se vrátí 5. září. Cestu pro ČEZ organizuje Čedok.
Číňani jako hostitelé
jsou skutečnými mistry v oblbování původně pracovních návštěv hostinami, výlety k pamětihodnostem a potěmkinovskými vesnicemi.
Příkladem účinnosti budiž bývalá disidentka Kantůrková, která se nechává zvát a hostit čínskou cenzurou.
Vlastně i souhlasím
Jakkoliv komunismus je špatný (včetně všech svých současných i bývalých "vývojových verzí" v bývalém Sovětském bloku, na Kubě, v Číně, Severní Korei a případně Venezuele), po tak dlouhé době tolerance KSČM si taky nedovedu představit nic jiného, než jim prostě dát jejich vlastních pět minut slávy a možnost znemožnit se vlastními silami. A k ničemu jinému by jejich angažmá ve vládě nejspíš nevedlo, aspoň pokud soudím podle odborných vyjádření jejich specialistů. Nicméně jinak to asi opravdu nepůjde.
Oni totiž také díky tomu můžou sbírat protestní hlasy - "Mámo, ta ODS/ČSSD/VV/TOP09/... jsou hrozní idioti, já snad budu volit komunisty..." - protože dost pochybuju, že je tito lidé volí kvůli programu.
Nicméně stačí si přečíst Haló noviny (ale pozor, raději na prázdná žaludek) a udělat si vlastní názor.
Papuánec!
Vladimíre nic proti Vám nemám, ale Vy jste asi Papuánec když tvrdíte, že tady máme Demokracii. Neviděl jsem žádnou Bananánovou republiku ve které je něco takového jako Demokracie. Ono se to ukáže teď na podzim při volbách co s KSČM!
Zákaz KSČM by znamenal posílení a volební vítězství KSČSSD
Autor má pravdu v tom, že zákaz komunistické partaje měl být vyřčen už v roce 1990. Že se tak nestalo, je problémem, který dnes, s odstupem čtvrtstoletí, nikdo rozumně vyřešit nedokáže. Zákaz nebo zrušení KSČM by automaticky vedl k přechodu komunistů za svými prozíravějšími soudruhy do ČSSD. Ti hned po listopadu 1989 pochopili, že se značkou KSČ / KSČM jsou všude dobře viditelní a formálně nepřijatelní pro jakoukoli celostátní politickou koalici. Koalice v obcích nemají vyhraněný ideologický základ, a tak není divu, že jsme byli svědky i koalicí ODS - KSČM, o těch ostatních ani nemluvě. V obcích se ale řeší obvykle místní hospodářská problematika, na niž ideologie nemá zásadní vliv.
ČSSD se svou orientací na komunistické hodnoty a historii komunistického totalitního státu nijak zvlášť netají, a čím ostřejší volební výkřiky blízké komunistickému viděni světa z úst hlavních představitelů zaznějí, tím víc komunisticky orientovaných voličů dá svůj hlas ČSSD. Tak to ověřila mnohaletá praxe a na tento princip se lze spolehnout i v budoucnu, dokud generace dříve profitující z komunistické totality, ať už přímo nebo nepřímo, nevymřou. Stačí si vzpomenout na výkřiky Miloše Zemana o "spálené zemi", kterou rozeštvával společnost v 90. letech a slavil volební úspěchy. Dnes slibuje coby prezidentský kandidát, že bude "sjednotitelem" občanů. Nejspíš už jenom těch, kteří trpí stařeckou demencí a ztrátou paměti.
Úvahy o zrušení komunistické strany v Česku vnějším tlakem zcela postrádají odhad vývoje, který by následoval. ČSSD by se ze skrytě komunistické partaje distancující se od KSČM a zakazující si vstup do koalice s KSČM (usnesením Bohumínského sjezdu) stala mávnutím proutku stranou komunistickou, zákaz vstupu do koalice s komunisty by ztratil smysl (neexistence KSČM) a komunistické voličstvo by jednotně volilo ČSSD, kam by přestoupila v druhé vlně "bývalých komunistů" celá komunistická partaj. Bývalí KSČ i bývalí KSČM. Sjednocené levici by se otevřela přímá cesta do vlády a k převzetí moci ve státě. Při současném žalostném stavu v pravé a středové části politické scény zbývá už jen otázka: Na jak dlouho?
Vše závisí na rozhodnutí ČSSD.
Jak už jsem zmínil, ČSSD je vázána Bohumínským sjezdem nevstupovat do koalice s KSČM. Pro současné vedoucí kádry v ČSSD je to usnesení nepohodlné, ale nemají dostatek odvahy je rovnou zrušit. Proto je různým způsobem v praxi obcházejí. Pokud by spolu s komunisty z KSČM měla ČSSD nadpoloviční většinu ve Sněmovně, nemůžou s nimi otevřeně vládnout v koalici. Rozuzlení tohoto zádrhele je jen a jen na ČSSD, jak naloží s Bohumínským usnesením - zákazem koalice s KSČM. :)
Faktografické shrnutí problematiky:
http://is.muni.cz/th/52863/fss_m/Diplomova_prace_Panes.txt
Kdo by prodělal?
Které strany by prodělaly na virtuálním vítězství KSČSSD? Odpověď nečekám.
Jste demokrat?
Myslím, že by bylo fér přiznat, že Klaus je komunistický prezident a že komunizace stran po 89. rozhodně nekončí "nalevo".
Neměl náhodou Nečas slibně našlápnutou kariéru v rámci KSČ? Co pan Jan Fischer??
Kolik komunistů jsme už měli ve vládě od konce 89.??? (Já to nevím, ale prsty na jedné ruce by mi určitě nestačily.)
Děkuji za zajímavý článek.
Děkuji za zajímavý článek. Naše doba je v mnohém analogická s politickou praxí do konce r. 1989. Generaci mladých lidí, kteří již komunismus nepamatují je omílána mantra, jak bylo všechno špatně, jak všichni trpěli, jak se stálo na všechno frontu, jak se nemohlo cestovat, jaká byla pokleslá kultura, jak se psalo do šuplíku, jak nemohly vycházet knihy.... Mladý člověk je zároveň srozuměn se skutečností, že i když dosud nežijeme v ráji, není již do něho tak daleko a i kdyby se nám něco nelíbilo, stejně neexistuje alternativa kromě strašného návratu do neblahých dob nedávno minulých. Právě pro tuto zoufalou absenci (anebo potírání) jakékoliv alternativy současnému ekonomicko-politickému uspořádání jsem rád, že KSČM dosud existuje a, i když v omezeném rozsahu, hlásá svoje myšlenky (zatím bohužel pouze v opozici). Můžeme nebo nemusíme se shodnout na tom, zdali byl komunismus špatný nebo dobrý, ale mnohem důležitější si si uvědomit, že změnu potřebuje současnost a ne minulost. Stejně jako komunisté přivedli společnost nakonec do vážných problémů především zakrýváním očí nad stále vzrůstající neefektivností hospodářského a politického systému, dnes takovou roli převzali demagogové z pravé části politického spektra (nejenom v České republice, v podstatě celosvětově). Často slýchám slova, kolik bude třeba generačních obměn, abychom se zbavili neblahého dědictví komunismu a stále častěji vzpomínám na to, jak lidé starší generace po roce 1989 kroutili hlavou když se zavírala jedna továrna za druhou a namísto toho, aby lidé pracovali, se stále více zaměřovali na různé chimérní a neproduktivní činnosti. Dnes si myslím, že jsme měli generaci našich rodičů více naslouchat.
rozumný a uvážlivý příspěvek
když abstrahujeme totalitní režim od jeho potlačování lidských a občanských práv, zbude nám sociální stát,který měl v některých aspektech naprosto špičkovou úroveń. Mám tady např. na mysli podporu rodiny formou prémiového spoření mladých, novomanželské půjčky, a chci dodat,že také bytovou politiku, i když to zní velice podivně. Mladá rodina v dnešních přepočtech díky půjčce a spoření začínala s nějakými 700-.800 tisíci, v zásadě skoro každý do pěti let přišel k nějakému bytu v dnešní ceně cca 2 milK.č V prvních pěti letech tedy skoro každá mladá rodina obdržela prostředky ve výši 2,5-3,0 mil.Kč. První,co ing.Klaus zrušil, byly právě tyto soicální transfery. Díky tomu se od roku 1992-do 2011 nenarodil víc než 1 milion dětí.
A kdo to všechno platil? Nejspíš ti, které komunisti okradli
Mimochodem, bytů byl za bolševika trvalý nedostatek. Přednostně dostávali komunisti, StBáci, členové VB a všichni, kteří dokázali zkorumpovat rozhodující úředníky. Já na (družstevní!) byt přidělený podle pořadníku čekal celých 14 let! Báječné to bylo za komunistů... Ale dostatek bytů nastal až před pár lety. Ne za vlády komunistů....
zanechte modré demagogie a zkuste použít mozek
bytů bylo dost a stavělo se jich víc než 4x tolik, co dnes. Špatně se s nimi hospodařilo, dekret byl quasivlastnictvím a tak se nedařilo uspokojjovat poptávku. Také jsem čekal na byt deset let, ale kdybych byl dělnik, bydlel bych dříve. Byly oblasti,severní Čechy, kde byly celé bloky bytů prázdné. Redukce státní bytové výstavby po roce 1989 na návrh ing.Klause snížila HDP a za dvacet let přibližně o kumulovaných 2 bil.Kč. Multiplikační efekt neuskutečněné výstavby nás připravil o další 4 bil.Kč. Díky tomu a jiným Klausovým opatřením z té doby, klesnul HDP oproti roku 1989 o více než 1/3. Při odečtu vlivu zahraničniích investice klesnul HDP o strašlivé 2/3, stejně jako klesnul HDP Ruska po Leninově revoluci.
Konečně něco rozumného
Děkuji za odvahu napsat, jak se věci s KSČM mají.
Doplnil bych, že současný stav vyhovuje "pravici", hlavně ODS. I když jim nevadí, že komunistický prezident Klaus bude třeba zase jejich předsedou.
Proto by bylo skvělé, kdyby se pan Dienstbier stal prezidentem, protože ten asi jediný by se nebál uvožovat podobně jako Vy, pane Meiere.
jak se věci mají
je přece evidentní. Ano tenhle stav pravici absolutně vyhovuje. Občas se planě diskutuje, jak dnes ještě existující komunisty zrušit, ale k ničemu to nepovede. Ti méně naivní dávno legitimace zahodili a infiltrovali do jiných partají, aby si zachovali vliv a peníze, ti prostší tady dnes umožňují pravici držet veslo, byť se loďka sem tam zavlní; zrušit komunisty si nikdo opravdu nepřeje, tak jako si nepřeje uvést v život jakýkoliv zákon o prokázání nabytí majetku. Ergo kladívko : všechny diskuse, argumenty, exkurse do dějin jsou dobré tak do kavárny. Dnešní stratégové, poradci-lobisti, mangeři řídících rad všech nožných firem, politiků na vrcholné úrovni (tedy ta Kateřina je skutečný výkvět), milionářů a miliardářů a rentierů se tomuhle musí jen smát. Všem diskutujícím přejí pěkné dny a sladké sny. Jo a taky by se mohlo zrušit psaní i-y.