Jak uvažují politici? Příklad Benda.
Marek Benda v nedávném televizním vystoupení odhalil, nejen jak politici vnímají svou zodpovědnost, ale i jak je při tom podporuje ČT.

Vystoupení poslance ODS Marka Bendy v Hyde Parku ČT24 už sice ČESKÁ POZICE minulý týden komentovala, protože bylo výjimečné jak výkonem hosta, tak ohodnocením diváků, přesto je dobré se k němu ještě jednou vrátit. Benda totiž bezděčně prozradil nejen to, jak politici uvažují, ale dokonce i to, jak Česká televize jejich úvahy upravuje, aby byly národu přijatelnější.
V pořadu ze 14. června, který je i s přepisem k vidění na webu ČT, se Benda vyjádřil k tomu, v čem vidí zodpovědnost politika. Když byla řeč o vydání Vlasty Parkanové policii, mimo jiné prohlásil (v čase 12:13): „Imunita je od toho, aby nechránila toho jednotlivce, ale chránila ten sbor, který vznikl rozhodnutím voličů. Přece každý z těch poslanců je tam vyslán hlasy nějakých voličů a v okamžiku, kdy zahájíme trestní stíhání, kdy ho pošlu dokonce do vazby, tak jsem voličům, kteří volili, ten hlas v té sněmovně odebral.“
Benda tedy jasně zastává názor, že jeho hlas ve sněmovně patří voličům, a když policie pošle poslance do vazby, voliči tento hlas ve sněmovně ztratí. Na jiném místě (41:31) říká dále: „Ten poslanec tam není sám za sebe, ten si nevymyslel, že si do té sněmovny sedne. Toho tam zvolili voliči svými hlasy a on je tam má zastupovat.“
Věrný voličům, nebo Ústavě
Věc je tedy jasná: poslanec ve sněmovně zastupuje své voliče a policie svým zásahem tyto voliče omezí. Později ovšem přišla řeč na církevní restituce a náhle nastal obrat o 180 stupňů. Na otázku „Nechcete referendum na církevní restituce, protože, jak tvrdíte, je již předem znám silně negativní výsledek. Víte tedy, co národ chce a co si o tom myslí. Nemáte náhodou prosazovat vůli voličů a ne několika papalášů, co si na tom namastí kapsy?“ Benda odpověděl (46:02): „Já nejsem žádným příznivcem referenda a určitě nepřísahám na začátku, když skládám slib poslance, tak skládám slib na věrnost Ústavě a zákonům této země, ne svým voličům. Samozřejmě musím sledovat, co si voliči přejí, ale první, čemu jsem zodpovědný, je Ústava...“
Politici vždycky uvažují tak, jak si myslí, že je to pro ně výhodnéTak si to tedy shrňme: Poslanec zastupuje své voliče a je jejich hlasem ve sněmovně. Ovšem jen do té doby, než voliči vyjádří nějaký názor. Pak náhle převáží politikova zodpovědnost Ústavě a to, co si voliči přejí, jde stranou. Což samozřejmě docela dobře osvětluje, jak politici uvažují, totiž vždycky tak, jak si myslí, že je to pro ně výhodné. K tomu je třeba poznamenat, že moderátor Daniel Takáč, který jindy reaguje vcelku pohotově, tento rozpor nezaznamenal, jinak bychom možná byli o několik dalších politických perel bohatší. Možná ale, jak uvidíme, to nebyla tak úplně náhoda.
Marek Benda předvedl, jak si politici váží Ústavy a svých voličů. Kdyby mělo dojít na názor voličů, přebije je Ústava. Když se politik zmiňuje o Ústavě, měl by ovšem mít na paměti , co se píše ve druhém článku: „Lid je zdrojem veškeré státní moci; (...)“. Ústava byla totiž přijata lidem České republiky, který má svrchovanou moc a ústavním orgánům ji jen propůjčil. Vůle voličů může být ignorována, ale vůle lidu musí být respektována. Lid si toho bohužel ještě není vědom, ale snad už se začíná probouzet.
Redakční úpravy
Zajímavé je také to, jak Česká televize tento příspěvek zpracovala. Ke svým pořadům v archivu na internetu obvykle nabízí titulky, aby je mohli sledovat i neslyšící. Tyto titulky jsou zřejmě nějakým rozpoznávacím softwarem vytvářeny automaticky, a poté redakčně upravovány, protože místy jsou v nich chyby, kdy slova jsou zaměněna jinými, podobně znějícími. Redaktoři také evidentně mažou vsuvky, které jsou v přepisu zbytečné. V tomto pořadu ovšem zjevně docházelo k úpravám, které měly Bendovým výrokům otupit ostří a udělat je méně nápadnými.
Bendova odpověď ve stopáži 12:13 je zaznamenána jako:
- 00:12:13 Imunita je od toho, aby nechránila jednotlivce,
- 00:12:20 ale chránila ten sbor, který vznikl rozhodnutím voličů.
- 00:12:26 A v okamžiku, kdy zahájíme trestní stíhání, tak jsem voličům,
- 00:12:35 kteří volili, ten hlas odebral.
Věta „Přece každý z těch poslanců je tam vyslán hlasy nějakých voličů“ úplně zmizela.
Podobně Bendova odpověď z času 46:02 je zaznamenána jako:
- 00:46:06 Já nejsem žádným příznivcem referenda a určitě ne přísahám
- 00:46:11 na začátku, když skládám slib poslance.
- 00:46:16 Já skládám z Lipna věrnost Ústavě a zákonů.
- 00:46:25 První, čemu jsem zodpovědný, je Ústava.
Zde je až přehnaně vidět, jak se redaktoři snažili: Z věty „...na začátku, když skládám slib poslance, tak skládám slib na věrnost Ústavě a zákonům této země, ne svým voličům“ vymazali podstatná slůvka „ne svým voličům“. Komickou záměnu „z Lipna“ místo „slib na“, způsobenou evidentně rozpoznávacím softwarem, naopak nechali, aby smysl celé věty byl ještě více zamlžen.
Už víckrát jsem si všiml, že pořad Hyde Park ČT24, který jinak působí vcelku bezprostředně a živě, je ve skutečnosti důmyslně a nenápadně ovlivňován, ať už to je ignorováním otázek, které posluchači ohodnotili mnoha hlasy, nebo sníženou dostupností serveru při návštěvě sporných hostů. Zatím jsem však nikdy neměl možnost to doložit přímo na materiálech České televize. Jako vždy to ukazuje, že občan této země musí být neustále ve střehu, obzvlášť tehdy, když to nejméně čeká.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.







Komentáře
ČESKÁ POZICE ctí demokratickou diskusi. Prosíme vás však o respektování pravidel diskuse (viz Podmínky užívání služeb), jejichž smyslem je přispět k její korektnosti a smysluplnosti.
Vložením příspěvku potvrzujete svůj souhlas s těmito pravidly. Příspěvky, které se z nich vymykají, budeme nuceni odstranit.
Děkujeme vám za pochopení.
Zoufalství
Chci znát psychologický profil každého, kdo chce spravovat z pozice vlády tutzo zemi. Po volbách se z nich vyklubou v dětství týraní, obscéní a z nepochopení strachu podělaní, za státní sukni se schovávající tupci co si myslí, že bez peněz nepomůžeš (Jiří Besser) a že lidé kdysi své majetky a prakticky vše co měli odevzdávali církvi dobrovolně a z lásky (Marek Benda)
Hošánci, teď teprve dospívá generace lidí narozených po revoluci. Ti se vás už nebojí jako já, vychovaný komunismem a rodinu živící v kapitalismu. Nějak pořád nedokážu přijmout rozdíly mezi Respektem a autoritou. Oni ano, to si pište.
Článek je naprosto mimo mísu
1. Doktor Benda žádný hodnotový rozpor neučinil. Ústava chrání občany (a jejich poslance) před mocí výkonnou pro případ možného zneužití. Ústava chrání církve před zvůlí zblblé většiny majetek jim nevracet. A pan doktor Benda, dle jeho slov a činů, ctí Ústavu. Ono by bylo hezké předpokládat, že voliči vysílají své zástupce s tím, že v prvé řadě mají bránit právní stát před zvůlí a totalitou. K ničemu jinému totiž ani nemají právo.
Zapomínáte totiž, že suverenita lidu je až v čl. 2 Ústavy. Předchází mu taková nepatrná zmíňka v úvodu - o demokratickém právním státě, založeném na úctě k právům a svobodám člověka.
2. Česká televize se snaží ovlivňovat veřejné mínění bezvýznamným zkrácením ještě bezvýznamnějších titulků. Za to riziko odhalení jim to určitě stojí. K samotnému obsahu zkrácení, viz bod 1.
Poslanec Benda není
špatný...on je jen - prostý.
V pořadu 168 HODIN pro změnu nezaznamenali Nečasovo zastrašování
Dík za kvalitní článek, pane Meiere!
S nástupem nového vedení ČT to jde s ní z kopce. Sic pomaličku, polehoučku, ale z kopce. Viz. nově pojaté hlavní zpravodajství.
Mimochodem v posledním pořadu „168 HODIN“
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10117034229-168-hodin/
pro změnu „nezaznamenali“ Nečasův bezprecedentní útok na nezávislost policie („ …o tom, kdo bude ve vládě nebo nebude ve vládě, nebude cestou žádosti o vydání rozhodovat parta policejních plukovníků nebo podplukovníků …“)
http://www.denikreferendum.cz/clanek/13411-plukovnici-podplukovnici-politici
Ještěže na Bendlovu (ODS) atletickou vsuvku se v pořadu čas našel…
Apropó se kterýmže kandidátem na post ředitele ČT se osm dní před volbou ředitele premiér Nečas (ODS) vlastně sešel a copak asi na oplátku dotyčný Nečasovi (ODS) slíbil???
Demokracie selhala, parazitismus panuje.
Politici i jimi ovládaná média, justice a policie jednají v zájmu dvou principů. Prvním principem je zachování moci parazitního systému pomocí vedoucí úlohy superkoalice všech parlamentních stran - parlamentu. Parazitování probíhá odíráním občanů prostřednictvím jimi řízeného státu. Druhým principem v rámci prvého principu je partajní rvačka o přístup k rozkrádání státu, který se získává volbami. Volíme jediné - kdo nás v panujícím korupčním systému bude okrádat. Vládne zločinné korupční spolčení politiků, korporací a kmotrů, čímž partaje metamorfovaly na zájmové skupiny - mafie. Rath je svým protikorupčním systémem a bojem proti privatizaci zdravotnictví připravil o miliardy a to mafie neodpouští. Čunek se také nehodil a posloužila směšná částka 500 tis. Kč. Parkanová - to je jen ten druhý princip, rvačka o přístup k rozkrádání (nesmí to rozbít koalici), neohrožuje první princip zachování korupčního systému, nic se jí nestane (nebyla mozkem - kdo tedy?), i když bude vydána, jejich policie a justice ji propustí jako stovky jiných (vydat, aby se obhájila). Benda: Poslanec má zastupovat voliče, proto nemá být vydán. Že poslanci voliče zrazují, jednají ve zločinném spolčení ve prospěch zájmových skupin na úkor občanů, to Benda ani jiný politik neřekne. Politici sami tento zločinný parazitní systém nezruší, oni jej vybudovali. Musí jim to vysvětlit občané na náměstích uplatněním práva vyplývajícího z ústavy v případech, kdy demokracie selhala. Selhala zneužitím vedoucí úlohy partají, znežití mandátu k parazitování na občanech. Náprava navrácením demokratické moci občanům změnou volebního zákona (odebrání vedoucí úlohy partajím) a zavedením účinného souboru prvků přímé demokracie - referenda, odvolatelnost, občanské aktivity, občanská kontrola politiků, zastupitelů, státní správy, státní moci.
Bendova arogance
Díky pane Meier, že jste přesně popsal co Benda řekl o voličích a jak si protiřečil a alibisticky se obhajovat svou zodpovědností k Ústavě a zákonům, protože v parlamentu dal slib. Za prvé každý poslanec a zastupitel musí dle zákona složit slib na prvním jednání svolaném po volbách, jinak nesplní zákonem předepsanou povinnost, bez které by svůj mandát nemohl převzít.
Bendova arogance (nakonec když jako mladíček v politice začínal v ODS měl dobrého učitele V.Klause) jen potvrzuje, že nás voliče potřebují jen k tomu, abychom jim dali hlas, který je dostane do parlamentu a sliby, které nám během volebních kampaní předhazovali okamžitě "zapomenou" a vše, co po zvolení dělají je, aby co nejrychleji rozjeli své mocenské hry. Takže voliči/lid a jejich názory je vůbec nezajímají. Takže není slib jako slib!!!
CT
Uprimne receno na zpravodajstvi CT jsem se prestal divat v momente, kdy se reditelem stal pan Dvorak, ktery je co do kontaktu s politiky neco jako pan Dvorak byvaly reditel DPP. Mimo jine o teto kauze CT krome prvnich indicii take taktne pomplcela. Oba Dvorakove jsou velice dobri pratele takze .....
V CT dochazi k manipulacim zpravodastvi ve prospech vladni garnitury a to zcela nepokryte. I diky tomu ztraci jejich zpravodajstvi dech.
Byvaly marketingovy reditel z DPP nyni funguje v CT a i dalsi lide, kteri tunelovali DPP se pekne presunuli do CT. V otazkach Vaclava Moravce to dokonce vycetl primator Svoboda panu Moravci a to je co rict.
Kazdopadne diky moc za clanek, je dobre, ze si toho nekdo vsiml a napsal to.
Politická manipulace
Dobrý den,
Váš článek je velmi přesný. Je až zarážející, jak Ct24 manipuluje s veřejným míněním. TV Prima a Nova jsou daleko více objektivní a chovají se spíše, tak jak mají, i když také to není ještě BBC. Totiž snaží se události nekomentovat a neinterpretovat, ale pouze předkládat.
Před časem mne zaujal jeden přískpěvek do Hydeparku, který pochopitelně nezvizualizovali: "Takáči, Takáči, dej si pozor, už tě natáčí...".
S úctou Chramosta
Souhlasím, článek je velmi
Souhlasím, článek je velmi dobrý. Česká televize v poslední době vůbec dává vše velmi zkratkovitě a hlavně korektně :-).
Jen nesouhlasím s pohotovostí Daniela Taaáče, jak jsem si všiml, je pohotový jen selektivně; když v Hyde Parku byl mluvčí hnutí Stop vládě, tak si ho podal - na okraj, nechápu toto hnutí, že do televize pošlou komunikativně velmi nevýrazného člověka - a to z důvodu, že jim skandovali na Kavčích Horách. Jindy je Takáč úplně jalový, na mě to dělá ten dojem, že nechce či nesmí, nebo na hosty prostě nemá (včera Farangeovi kladl vážně stupidní doplňkové dotazy). Osobně mám radši pana Dolanského.