Pomsta amerických superhrdinů

Film Avengers láme rekordy v tržbách i přesto, že pirátská kopie zaplavila internet už týden před premiérou v USA. Jak je to možné?

Podnikání a trhy
Petr Matějček | 20.05.2012

Americký akční film Avengers s týmem komiksových superhrdinů, kteří se sešli, aby zachránili svět, láme veškeré rekordy. Již dnes je pravděpodobné, že se z něj po boku Avatara a Titaniku stane jeden ze tří nejúspěšnějších kasovních trháků všech dob.

Tržby komiksové adaptace režiséra Josse Whedona pokořily minulou neděli 12. května hranici miliardy dolarů. K překonání tohoto rekordu jí stačilo pouhých devatenáct dní. Navíc se film stal prvním snímkem v historii Hollywoodu, který i druhý týden po premiéře dokázal vydělat na domácím trhu více než 100 milionů dolarů. Za první víkend superhrdinové svým tvůrcům nadělili rovněž rekordních 207,4 milionu dolarů.

Novinky o zářezech Iron Mana, Neuvěřitelného Hulka, Thora a spol. zaplavily internet. Ve všeobecném jásotu téměř zanikla jedna významná zpráva – film pravděpodobně patří k nejvíce ilegálně stahovaným cam-ripům (pirátsky pořízeným záznamům v kině) v dějinách.

Americká kina vydělávají díky Avengers nejvíce v dosavadní historiiPirátská nahrávka se na internetu objevila týden před americkou premiérou a fanoušci z celého světa se na ni vrhli se stejnou vervou, s jakou zelené monstrum Hulk drtí své nepřátele. Během několika málo dní si ji stáhlo přes půl milionu uživatelů – jen stěží bychom v minulosti hledali úspěšnější ilegální záznam. Ve chvíli, kdy se film začal šířit kyberprostorem, musel obchodní ředitel studia Disney Bob Iger zažít podobný pocit jako němečtí vojáci bránící pobřeží Normandie, když 6. června 1944 číhli přes Hitlerův Atlantický val.

Přesto se z Avengers vyklubal trhák, který pokořil i předešlý rekord filmu Harry Potter a Relikvie smrti (za první víkend utržil v severoamerických kinech „pouhých“ 170 milionů dolarů). Anebo možná právě proto – když na masivní ilegální stahování poukázal blog Boing Boing, jeden ze čtenářů pod článek napsal: Kdybyste natočil film a nikdo ho nechtěl „pirátit“, proč bych ho já měl chtít vidět? Vysmátý Bob Iger tedy mohl již několik málo dní po premiéře ohlásit, že se dočkáme pokračování superhrdinské „týmovky“.

Což pochopitelně nepotěší jen hollywoodská studia, ale i majitele kin. Avengers totiž popohánějí americký filmový průmysl podobným způsobem jako kalifornská společnost Apple společný zisk koncernů zastoupených v burzovním indexu S&P 500.  Podle dat shromažďovaných serverem Boxofficemojo.com vydělávají americká kina nejvíce v dosavadní historii. Od začátku roku ke 13. květnu se celkové tržby za vstupenky v USA vyšplhaly na 3,874 miliardy dolarů, čímž letošní rok překonal stejná období nejvýdělečnějších let historie – 2009 i 2010.

Piráti jsou především fandové

Ať už je náš pohled na šíření autorskoprávně chráněných souborů v kyberprostoru jakýkoliv, nelze se vyhnout úvaze, že zmíněná čísla dávají za pravdu pirátským stranám. Ty již léta tvrdí, že internetové pirátství filmovému průmyslu zas až tak neškodí. Ostatně není se čemu divit. Ze všech lidí, kteří si ilegální nahrávku stáhli, pocházela podle blogu TorrentFreak zhruba pětina ze Spojených států. Což znamená, že si ji pořídilo přibližně sto tisíc Američanů. I kdyby si všichni z nich namísto toho koupili lístek do kina, jehož cena se pohybuje kolem osmi dolarů, tržby za film by vzrostly jen o desetiny procenta.

Ne každý, kdo si film stáhl, by na něj šel i do kina, a ne každý, kdo si film stáhl, na něj do kina nepůjdeJenže ani tato pokroucená matematika není správná. Ne každý, kdo si film stáhl, by na něj šel i do kina, a ne každý, kdo si jej stáhl, na něj do kina nepůjde. Nekvalitní amatérská nahrávka nikdy nemůže nahradit zážitek z kina. Z velké části si tyto kopie nestahují lidé, kteří za film nechtějí platit, ale dychtiví fanoušci hledající něco, čím by si zkrátili čekání na premiéru. Miliony, jež americký filmový průmysl investuje do nových technologií, které piráty s videokamerami v „bijácích“ odhalují, jsou v tomto ohledu naprosto zbytečné. Zřejmě každý z nás by jistě souhlasil se šéfem organizace založené na ochranu zájmů filmových studií MPAA Chrisem Doddem, který nedávno zdůraznil, že nejlepším způsobem, jak si vychutnat film, je návštěva kina.

Jenže i to se mění. Alespoň v Americe, kde vstupy do kina často připomínají podle blogu TorrentFreak spíš stresující letištní kontroly než pohodově strávený večer. Tamní provozovatelé návštěvníkům prohledávají tašky, nainstalovali detektory kovu a čas od času sáhnou dokonce po optice pro noční vidění. Nejnovější vychytávkou je PirateEye, systém kamer, který skenuje diváky a dokáže odhalit čočky kamer a mobilů. Vývoj systému měla na starosti nezisková organizace Motion Picture Laboratories, již subvencují hollywoodská studia.

Zobrazit diskusi
Reakcí:0

Oblíbený obsah