Nový registr vozidel pokračuje. Navzdory problémům.

Ani po čtyřdenním oživování se nepodařilo registr uvést do optimálního stavu. Návrat k původnímu systému však ministr dopravy odmítl.

Podnikání a trhy
Kateřina Menzelová | 12.07.2012

Pokračujeme s novým centrálním registrem vozidel (CRV), oznámil na večerní tiskové konferenci ministr dopravy Pavel Dobeš. Vyvrátil tím spekulace, že by se od pondělí 16. července přešlo na systém původní. Dobeš se tak rozhodl i přesto, že se ani po čtyřdenním oživování nepodařilo registr uvést do optimálního stavu. Resort dopravy viní z veškeré odpovědnosti dodavatelskou firmu ATS Telcom. Je ale sám zcela z obliga?

Jak již dříve upozornila ČESKÁ POZICE, ministerstvo dopravy připravovalo dva roky výběrové řízení na nový centrální registr vozidel. Z něho ale nakonec sešlo. Bývalý ministr dopravy a nynější náměstek ministra vnitra Radek Šmerda v pořadu Události, komentáře, který ve středu vysílal televizní kanál ČT24, tvrdil, že ministerstvo dopravy mělo řešit tuto problematiku již před šesti sedmi lety, protože dopravní agendy přešly z vnitra na dopravu v roce 2002. Takže času prý bylo dost.

Dodavatelem CRV je společnost ATS Telcom. Zakázku dostala bez výběrového řízení. Přestože je naprosto jasné, že v případě vyhlášení soutěže by soupeřilo několik zájemců. Ministerstvo dopravy na dotaz ČESKÉ POZICE, proč od soutěže upustilo, odpovědělo, že důvodem byl omezený rozpočet a snaha o úspory.

Proto prý zadalo vytvoření nového registru firmě ATS Telcom, která měla s ministerstvem dopravy uzavřenou smlouvu na poskytování a rozvoj IT služeb na roky 2010 až 2013. Ani v tomto případě ale ATS Telcom nebojovala s konkurencí. Z Věstníku veřejných zakázek totiž jasně vyplývá, že zadavatel, tedy ministerstvo dopravy, obdržel ve výběrovém řízení jednu jedinou nabídku. Připomeňme, že šlo o kontrakt za 395 milionů korun.

Ministerstvo dopravy přislíbilo, že vůči dodavateli,  firmě ATS Telcom, uplatní kvůli potížím s registrem tvrdé smluvní sankceK zakázce z roku 2010 se dodatečně „přilepil“ vývoj nového centrálního registru vozidel. „V rámci smlouvy bude možné využít práce i na vývoji a realizaci nového registru vozidel. Tím se podařilo podstatně snížit náklady na zavedení nového CRV,“ uvedl již v březnu pro ČESKOU POZICI mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Resort se dokázal vypořádat i s námitkami, že ATS Telcom nemá s vývojem registrů žádné zkušenosti. Dopravě stačilo ujištění, že si firma zajistila subdodavatele s potřebným know-how. 

Internetový server Lupa.cz uvádí, že oním subdodavatelem je firma SIKS. „Je zajímavá hlavně tím, že v jejím představenstvu v letech 2008 až 2010 figuroval jistý Jaroslav Mráz. Ten byl (mimo jiné) ředitelem informatiky na ministerstvu vnitra, které provozovalo původní registr. Jeho stopy míří až k jiné zpackané zakázce týkající s komunikačního systému známého jako projekt Matra. V té také vyšuměly do ztracena stovky milionů korun,“ píše Lupa.cz.

Ministerstvo dopravy ve středu přislíbilo, že vůči dodavateli, tedy firmě ATS Telcom, uplatní kvůli potížím s registrem tvrdé smluvní sankce, zvažovalo i možnost odstoupení od smlouvy. Jenže vymáháním pokut se problém nevyřeší. Česká republika se zavázala, že nejpozději k 1. lednu 2013 umožní propojení CRV s podobnými registry států Evropské unie, a navíc starý registr je technologicky již za zenitem. 

Zobrazit diskusi
Reakcí:0

Oblíbený obsah