Kterak pohádkový Radek o slevách udatného Vítka rozprávěl

Sleva není úspora. Jenže v self-promotion se Věcem veřejným hodí drobná slovní záměna.

Politika
Kateřina Menzelová | 01.07.2011

Kdo sledoval čtvrteční Události, komentáře na ČT 24, mohl s Radkem Johnem, papírovým předsedou Věcí veřejných, zavzpomínat na staré dobré časy, kdy na ministerstvu dopravy vládl Vít Bárta. John připomenul, jak úspěšný byl jeho stranický kolega při vyjednávání slev se stavebními firmami. Bárta drtil společnosti tak, že prý po jeho odchodu některé dokonce slavily. V tom se John neplete. Jenže důvodem nebyly požadované slevy, ale Bártův konfrontační styl řízení úřadu.

O úsporách lze hovořit tehdy, pokud ŘSD jako zadavatel zakázek rozpustí finanční rezervy na jednotlivé projekty nebo škrtne některé ze souvisejících stavebJak to tedy s těmi slevami ve skutečnosti je? Pozorný čtenář ČESKÉ POZICE promine, že některá konstatování budeme opakovat. Dosažení výrazných slev se stalo mantrou Věcí veřejných, na kterou strana při každé příležitosti znovu upozorní. „Je jasné, že jsem naštval a naštvávám spoustu lidí. Ať už tím, že jsem na dopravě ušetřil sedm miliard, ať už tím, že firmy dál nutím ke slevám, ať chci miliardu po firmě Skanska, deset nebo dvacet procent slevy po firmě Kapsch,“ sebevědomě prohlásil tehdy stále ještě ministr dopravy Bárta v rozhovoru pro MF Dnes z 9. dubna. Inu, když se něco neustále omílá dokola, všichni si začnou myslet, že je to skutečně tak. Možná i sám Bárta.

Pro objasnění toho, co se podařilo Vítu Bártovi skutečně na ministerstvu dopravy ušetřit, je nutné objasnit rozdíl dvou slov, a to sleva a úspora. Slevy je dosaženo, pokud si stavební firma skutečně sáhne do svých marží, nebo díky efektivnějšímu způsobu postaví projekt levněji. O úsporách lze hovořit tehdy, pokud Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako zadavatel zakázek rozpustí finanční rezervy na jednotlivé projekty nebo škrtne některé ze souvisejících staveb, jež nejsou pro provoz dálnice skutečně nezbytné. Úspory jsou zcela v režii ŘSD, i když často při jejich hledání spolupracuje se stavebními firmami.

ČESKÁ POZICE zjišťovala již během jara, jakých slev a jakých úspor bylo dosaženo. Z ŘSD redakce získala tabulku s úsporami za jednotlivé dálniční etapy, které jsou nyní ve výstavbě. Jejich suma se pohybovala kolem dvou miliard korun. O slevách se v tabulce ŘSD vůbec nehovoří. „Stavební firmy neposkytly slevy. Jde pouze o úspory, kterých bylo dosaženo škrtnutím rezerv a vypuštěním některých objektů,“ potvrdil již v polovině dubna Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha, které sdružuje většinu významných stavebních společností.

Zeptejte se jinde

Protože i po odchodu z funkce Bárta na veřejnosti stále opakoval, že se stavebními firmami vyjednal slevy, požádalo Sdružení pro výstavbu silnic ŘSD o detailní doložení částek, které ministerstvo považuje za slevy. Petr Čížek, předseda sdružení, tento týden na konferenci o dopravní infrastruktuře konstatoval, že dotazy si mezi sebou přehazovalo ministerstvo a ŘSD s vysvětlením, že informace o slevách zná ta druhá instituce. „Naši členové nám odpřísáhli, že žádné slevy neposkytli,“ doplnil Čížek. Na základě ankety, kterou Sdružení pro výstavbu silnic Praha provedlo, se podařilo zjistit strukturu Bártových „slev“ ve výši 797 591 000 korun:

Vypuštění  objektů - 63 722 000,-
Změna technologií - 154 865 000,-
Vypuštění rezerv - 464 444 000,-
Další úspory (záporná inflace, zkrácení doby výstavby) - 109 550 000,-
Slevy z jednotkových cen stavebních firem 0,-

Dojem, který po řízení ministerstva dopravy Vítem Bártou zbyl, je takový, že smysl resortu spočívá hlavně ve válčení se stavebními firmami. To je ale omyl. Ministerstvo dopravy by mělo vytvářet takové podmínky, aby se díky vyspělé infrastruktuře zvyšovala konkurenceschopnost země, a zajistit k tomu potřebné finance. Česká republika má v tomto ohledu hodně co dohánět.

Když se moderátor čtvrtečního pořadu Události, komentáře zeptal Radka Johna, zda nový ministr dopravy bude pokračovat tam, kde skončil Vít Bárta, John odpověděl, že nikoliv. „Naváže na Radka Šmerdu.“ Alespoň závěr debaty nevyzněl pro veřejnost úplně pesimisticky. Ale pozor na přehnaný optimismus. Nového ministra dopravy Pavla Dobeše označují média za Bártova muže. 

Zobrazit diskusi
Reakcí:1

Komentáře

ČESKÁ POZICE ctí demokratickou diskusi. Prosíme vás však o respektování pravidel diskuse (viz Podmínky užívání služeb), jejichž smyslem je přispět k její korektnosti a smysluplnosti.

Vložením příspěvku potvrzujete svůj souhlas s těmito pravidly. Příspěvky, které se z nich vymykají, budeme nuceni odstranit.

Děkujeme vám za pochopení.

Tak nevím.

Celý článek má pro mne tu vypovídací hodnotu že autorka nemá ráda VV.Ne že bych je já miloval ale hloupá kampaň proti nim vedená mne chladným nenechává.Dlouhý nos lze namalovat každému i autorce to není žádné umění.Přesvědčovat lze jen argumenty a ty jsem nějak nepochopil.Efektivitu stavby a oprav silnic může vysledovat i laik.Nemám prostor na dokazování ale miliardy které tečou do této oblasti a jejich využití si nezadá se zdravotnictvím.Pan Bárta není odborníkem na dopravu ale který ministr dnes rozumí svému oboru.Ministerstva jsou kořistí politických stran a udělují tam posty za odměnu.To je dáno naším politickým systémem který nás jednou potopí.I kdyby byl ministr odborník je proti zavedené praxi bezmocný.Pan Bárta je ale schopný manažer a mohl alespoň něco udělat.Jako politik je ale neschopný to by se ale stalo každému novému idealistickému nováčkovi.Politici jsou zvláštní sorta lidí a jde jim o zdání,manipulaci a prospěch.Já nevolím ani nechválím VV ale jsem jim vděčný že svým "neprofesionálním"vstupem do politiky nechtěně odhalili praktiky politických stran a konec konců i novinářů.Naučil jsem se posuzovat věci podle těchto pravidel.Bod 1-za vším jsou peníze.Bod2-neníli tomu tak platí bod č1.

Skrýt diskusi

Oblíbený obsah