Epizody z komedie jménem centrální registr vozidel

Aktualizováno. V kauze, která možná ukončí kariéru ministra dopravy, se vrší až neuvěřitelné detaily. Soutěž bez tendru, ale i zapomenutá hesla.

Podnikání a trhy
Kateřina Menzelová | 25.07.2012

Nový centrální registr opět nefunguje. Věta, která se ve variantách objevuje od 9. července den co den. Ministr dopravy Pavel Dobeš dostal od premiéra Petra Nečase ultimátum: pokud zpackaný projekt do pátku nepoběží, bude to znamenat Dobešův konec na ministerstvu. Kdo ví, jestli budeme čekat až do pátku...

Nicméně jasná odpověď, kdo za problémy s registrem vozidel může, veřejnosti zůstala, a zřejmě ještě nějaký čas zůstane, odepřena. Přijměme toto konstatování za fakt. ČESKÁ POZICE jako první upozornila na nestandardní podmínky, za jakých se dodavatel systému, firma ATS-Telcom, dostala k zakázce. Doplňme nyní kauzu centrálního registru vozidel o další zajímavé střípky.

Zástupci ministerstva dopravy na dotaz, kdo za nefunkční systém může, v odpovědích nejčastěji zmiňují firmu ATS-Telcom. Zopakujme, že firma zakázku na vytvoření nového centrálního registru vozidel (CRV) dostala bez soutěže, a to formou dodatku ke smlouvě, kterou s ministerstvem uzavřela v roce 2010.

Jejím obsahem byla dodávka IT služeb na roky 2010 až 2013. Za tuto službu měla (včetně dodatku, který se týká centrálního registru vozidel) inkasovat 395 milionů korun bez DPH.  Ministerstvo dopravy vysvětluje uzavření dodatku tím, že hledalo úspory a společnosti ATS-Telcom by muselo hradit měsíční paušál bez ohledu na to, zda nějakou činnost vykonává, či nikoli.

Počítače a tiskárny? Zařizuje každý sám!

Lidé, kteří podnikají na IT trhu, zmiňují další důvod současných komplikací se systémem, o kterém se doposud nehovořilo. Jeho „původcem“ je ministerstvo dopravy. To totiž nepověřilo firmu ATS-Telcom zajištěním periferních zařízení, tedy počítačů a tiskáren.

Každý z úřadů si periferní zařízení pořizoval samostatně a sám je též instaloval

Každý z úřadů si tato zařízení pořizoval samostatně a sám je též instaloval. Když byl nový systém centrálního registru vozidel spuštěn, v mnoha případech se stalo, že periferní zařízení spolu v rámci celého systému nekomunikovala či komunikovala s obtížemi. Dle informací ČESKÉ POZICE se na help lince, která byla zřízena jako podpora pro úřady, navíc často řešily poruchy typu zapomenuté heslo či špatně připojená tiskárna.

To, že zajištění periferních zařízení bylo ponecháno na jednotlivých úřadech, potvrzuje i pražský magistrát. Ten na nákup techniky dostal od ministerstva dopravy přes 735 tisíc korun. „Nákup počítačů provedl odbor informatiky společně s firmou Autocont,“ uvedla pro ČESKOU POZICI mluvčí magistrátu Tereza Králová. Dodává, že úřad měl instrukce týkající se kapacity, rychlosti a programového vybavení počítačů. „Instalaci jsme prováděli sami,“ dodává Králová.

Aktualizace: Redakce zjišťovala na ministerstvu dopravy, proč nebyli zajištěním a instalací periferních zařízení pověřeni lidé z ATS-Telcom. Odpověď jsme obdrželi od Zdeňka Neusara z tiskového oddělení ministerstva dopravy po publikování tohoto článku: „Na dodání periferního zařízení by bylo nutné vypsat samostatné výběrové řízení, které již nebylo reálné časově zvládnout. Proto bylo poskytnuta účelová dotace obcím ve výši 10 milionů korun.“

Kdo je ATS-Telcom?

Je nutné zdůraznit, že pokud by nákup a instalace počítačů a tiskáren byly zajištěny jednotně, komplikacemi s centrálním registrem vozidel by se zcela nepředešlo. ČESKÁ POZICE se již koncem února dotazovala na ministerstvu dopravy, co říká argumentům konkurenčních firem, že ATS-Telcom nemá s vývojem registrů žádné zkušenosti.

Ministerstvo dopravy tuto informaci nijak nerozporovalo. Situaci považovalo za vyřízenou tím, že si ATS-Telcom zajistilo subdodavatele, který má údajně zkušenosti s tvorbou daleko náročnějšího systému.

„Subdodavatelsky si (ATS-Telcom – pozn. red.) zajistila společnosti, které již programovaly veřejnosti jiné známé registry. Na ministerstvu dopravy to je například centrální registr řidičů, který je co do šíře své infrastruktury a technického rozsahu složitější než CRV,“ uvedl pro ČESKOU POZICI mluvčí ministerstva dopravy.

Aktualizace: Subdodavateli společnosti ATS-Telcom jsou dle zjištění ČESKÉ POZICE firmy Telefónica O2 Czech Republic, a. s., SIKS, a. s., IFS Czech, s. r. o., Elanor, s. r. o., což potvrdil i mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Zastavme se nyní u společnosti ATS-Telcom. Firma získala v dubnu 2010 od Národního bezpečnostního úřadu osvědčení na stupeň tajné. Ve výroční zprávě za rok 2010, která je dostupná ve sbírce listin na internetu, jsou vyjmenovány rozhodující předměty činnosti firmy.

Jediným akcionářem ATS-Telcom je Karel Hamšík, který dříve podnikal v oboru realit

Ve výčtu je uvedeno: organizace školení v oblasti telekomunikací, provádění staveb, poskytování technických služeb k ochraně majetku a osob, zřizování, montáž, údržba a servis vysílacích a přijímacích rádiových zařízení, provádění zahraničního obchodu s vojenským materiálem, poskytování telekomunikačních služeb, montáž, údržba a servis telekomunikačních zařízení, ale také například činnost účetních poradců, vedení účetnictví, vedení daňové evidence či výkon zeměměřičských činností.

Zobrazit diskusi
Reakcí:6

Komentáře

ČESKÁ POZICE ctí demokratickou diskusi. Prosíme vás však o respektování pravidel diskuse (viz Podmínky užívání služeb), jejichž smyslem je přispět k její korektnosti a smysluplnosti.

Vložením příspěvku potvrzujete svůj souhlas s těmito pravidly. Příspěvky, které se z nich vymykají, budeme nuceni odstranit.

Děkujeme vám za pochopení.

Karel Hamšík je syn

Karla Hamšíka, který firmu založil a vlastnil. Založil ji potom, co nedostal lustrační osvědčení: Protokol registrace skupinových, osobních, agenturně pátracích, evidenčních, objektových a věcných operativních svazků, 08513-09510, 12.02.1970, SEO KS SNB České Budějovice, 8622, Výlet, Hamšík Karel 01.01.1942

Firma ATS Telkom byla vždy jen překupník, v podstatě profesionální "odkláněč" peněz. Nikdy nic pořádného nedělali. Vždy vše řešili subdodavatelé  a jejich hlavním know-how je získání státních zakázek a následné přerozdělení provizí. Tím se živí už od počátku 90-tých let.

Dobes

Predem se omlouvam, ale to, ze to ted bude chtit Dobes hodit na Lessyho to je pekna svinarna. Dobes je pekny hajzl. Aspon budou mit proc Leassyho odvolat.

Typický případ - Babiš si musí mnout ruce!

Hledím s úžasem na vývoj na českém dvorku už 23 let. Ale už i před tím jsem neměl valného mínění o lidských a profesionálních kvalitách lidí, sedících v kancelářích na ministerstvech. To proto, že jsem měl příležitost jich pár poznat osobně. Podivné persóny, psychicky vykolejené nezaslouženým společenským postavením, vymazlené nezaslouženě vysokými platy, s rodinným klanem a s podporou strany za zády. Lidé, neschopní čehokoli celospolečensky kloudného, zato ale znalci dobrých restaurací, skvělých turistických destinací, bujarých šantánů, golfových holí, koncertních sálů, pamětníci recepcí a všech dalších žranic a hlavně: velmistři výmluvnosti. A tito lidé, prosím, dostali na starost nový centrální registr vozidel. Výsledek byl jasný předem.

O chybách se vědělo předem, už měsíc!

O tom, že databáze bude mít 800 tisíc špatných záznamů, se ví na MD už minimálně měsíc a potvrzuje to záznam o další zakázce pro ATS, na opravy té databáze, opět v nouzi přidělené bez výběrového řízení, celkem za 27M. Dokonce se tam hovoří o 65 % subdodavatelského podílu. Je to od 3.7. zveřejněné zde: http://www.isvzus.cz/cs/Form/Display/347651 Takže to dokazuje, že MD nechalo spustit systém, kde vědělo, že bude problém s daty. No a pak si ani neumí nastavit DNS servery, což je základní věc, aby mohlo něco na Internetu fungovat, to dokazuje diskuse z poloviny července na odborném listserveru http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2012-July/419621.html

Jinak dnes na Lupa.cz bylo potvrzeno, že subdodavatelem je spol. SIKS

Zaujal mě váš příspěvek na Lupě

že doména mdcr.cz nepatří ministerstvu, ale fyzické osobě.

http://www.nic.cz/whois/?d=mdcr.cz

Skrýt diskusi

Oblíbený obsah