Čistý internet 3.0. Jak vybřednout z digitálního chaosu.

Éra demokratizace a sociálních sítí se poroučí. Lidé přestávají věřit kamarádům a hledají věrohodnost.

Podnikání a trhy
Petr Matějček | 17.05.2011

S internetem je to jako s vesmírem, hromadí se tam čím dál víc neřádu. Ve virtuálním světě se dnes za jediný den vytvoří víc obsahu, než za celou dobu existence internetu před rokem 2003. Facebook je jednou z nejintimnějších sociálních sítí, a přesto tam průměrný uživatel dvacet procent svých kamarádů vůbec nezná. Jenže tomu je podle expertů konec – nastává éra validace. Lidé už jsou přesycení informacemi, stejně jako jsou přesycení digitálními kamarády, které nikdy neviděli, hledají on-line věrohodnost.

Slovem roku 2009 se podle slovníku New Oxford American Dictionary stalo „unfriend“, tedy odkamarádit. Podle ředitele pro výzkum světového producenta bezpečnostního softwareu ESET Juraje Malcha je to znamení, že se blíží čas pro další internetový převrat. „Dnešní mladí lidé tráví celý svůj život před počítačovou obrazovkou. Jejich světem se staly informace, jenže oni nedokážou rozlišit, která z informací je důležitá a která ne, konzumují všechno bez rozdílu,“ říká v rozhovoru pro ČESKOU POZICI Malcho a dodává: „Internet 3.0 bude o tom, kdo dokáže vyfiltrovat opravdu důležité a věrohodné informace.“

S takovým tvrzením souhlasí i expert americké společnosti Edelman Digital Steve Rubel: „Rokem 2010 nastala nová internetová epocha, vejde do dějin digitálního světa jako takzvaná validační éra.“ Svou vizi Rubel představil během IT konference Mashable Connect 2011.

Před validační érou jsme podle specialisty Edelman Digital nejprve prošli etapu komercializace (1994-2002), během které bylo působení na internetu drahé a tudíž nedosažitelné pro masy. Do takzvaného dot-com boomu se tehdy zapojily především velké nadnárodní korporace. Souběžně vznikli hráči typu Yahoo, Amazon a Google.

S prasknutím digitální bubliny začátkem nového tisíciletí nastala éra demokratizace (2002-2010). Ceny výrazně klesly a vydavatelem se najednou mohl stát každý. Vznikly blogy a sociální média typu Facebook a Twitter. Nastal posun autority a důvěry od značek k jednotlivcům.

Během vyvrcholení éry demokratizace v roce 2006 společnosti Edelman uskutečnila studii, jež přinesla závěr: lidé na internetu věří svým kamarádům víc, než firmám a expertům. To se začalo měnit v roce 2009, kdy autorita digitálních kamarádů začala opět klesat. Proč? Jednoduchá odpověď: zklamali nás! Nechali se snadno ovlivňovat reklamou. Nedokázali si vytvořit vlastní názor. Šli s masou. Jejich informace nebyly kompletní, nešly do hloubky. Anebo se z nich nakonec vyklubala převlečená lobbující firma. O politických manipulacích nemluvě.

Dnes lidé podle Rubela hledají v digitálním hluku signál, kterého by se mohli chytit, což výrazně nahrává například vzniku malých a exkluzivních sociálních sítí.

Rubel radí, jak uspět v nové éře:

  • Propagujte experty své společnosti. Motivujte je, aby sami vytvářeli obsah. Experty mohou být nejen zaměstnanci, ale i zajímaví zákazníci.
  • Kurátoři oddělují umění od haraburdí. Staňte se internetovým kurátorem a navigujte své uživatele kvalitním obsahem.
  • Lidé na internetu nečtou. Průměrně na webové stránce trávíme 15-20 sekund. Uspěje, kdo dokáže svou informaci podat vizuálně.
  • Tematizujte svou společnost. Publikujte prezentace, videa z porad, dokumenty a podobně, aby si zájemci o vaší firmě mohli zjistit vše, co potřebují.
  • Udělejte z vaší společnosti Q&A službu. Přimějte své zaměstnance, aby on-line odpovídali na otázky zákazníků. Spolupracujte přitom s Facebookem, Twitterem, Quorou a dalšími.

Ještě něco dál do budoucnosti pohlíží Juraj Malcho ze společnosti ESET. Podle něj bude co nevidět internet rozdělen. Vzniknou dva virtuální světy, jeden „čistý“ a jeden „špinavý“. „Jakmile člověk ví, že může být na internetu volný, už nikdy nebude souhlasit s jeho regulací. Bude tedy muset vzniknout byznys-internet, bez virů a spamů, který bude placený a s jasně danými herními pravidly,“ tvrdí Malcho.

Technicky je takové rozdělení prý možné již dnes. Bylo by však finančně nepředstavitelně náročné. A pak samozřejmě zůstává otázka, kdo by takový čistý internet ovládal? Američané, Rusové, Číňané – Google, Facebook, McDonald‘s? 

Zobrazit diskusi
Reakcí:7

Komentáře

ČESKÁ POZICE ctí demokratickou diskusi. Prosíme vás však o respektování pravidel diskuse (viz Podmínky užívání služeb), jejichž smyslem je přispět k její korektnosti a smysluplnosti.

Vložením příspěvku potvrzujete svůj souhlas s těmito pravidly. Příspěvky, které se z nich vymykají, budeme nuceni odstranit.

Děkujeme vám za pochopení.

to je několik trendů dohromady

Ad Rubel - zčásti se to dá shrnout do věty obsah je král. Prostě společnost má vytvářet zajímavý obsah. Ne každá firma to ovšem dokáže.

 

Internet 3.0 a filtrace. Ano, filtrace určitě začne probíhat. Myšlenka to není nová, v odborných kruzích tomu neříkame Internet 3.0 ale sémantický web. Tim Berners-Lee  tím přišel někdy na přelomu století. Nicméně teprve s rozmachem sociálních sítí se jasně ukazuje jeho potřeba. Ovšem nečekejte že se ta informace sama ohodnotí, její potřebnost vždy bude hodnotit člověk co jí čte, technologie mu jen pomůže ji vyhledat a vyfiltrovat. 

 

Upřímně nerozumím tomu co pan Malcho chtěl říci se svojí vizí byznys-internetu. Viry a spamy jsou přece také byznys a proč by někdo zůstával ve světě, který je plný spamu když někde existuje ráj? Víceméně takový pokus tu byl a odkazuji vás na AOL a jejich začátky, kdy pro uživatele AOL existoval takový Internet. Kde je mu dnes konec? Vyhrál ten plný spamu ale otevřený pro všechny. 

o autorovi "...Vystudoval

o autorovi "...Vystudoval mnichovskou Akademii pro módu a design, na tyto obory se také specializuje.." podle toho to taky vypadá...možná by neškodilo kdyby články psali lidé co vědí o čem mluví, pak by nevznikaly bezobsažné bláboly jako tento článek...u ekonomiky, politiky to zjevně jde, tak proč ne jinde..

omlouvám se za zbytečně

omlouvám se za zbytečně agresivní tón, jsem technik a jak narazím na marketingové blbiny typu Interne 2.0/3.0 atd. vidím rudě...

 

k jednotlivým věcem:

"Facebook je jednou z nejintimnějších sociálních sítí, a přesto tam průměrný uživatel dvacet procent svých kamarádů vůbec nezná"

-přílišná generalizace, jsou lidé co si přidají každého a píší kde co, někdo je zas krajně opatrný a co pouští ven si hlídá..

 

"Lidé už jsou přesycení informacemi, stejně jako jsou přesycení digitálními kamarády, které nikdy neviděli, hledají on-line věrohodnost."

-nějaká data, statistika? na čem je tento závěr udělaný...jinak je to prostě věta vycucaná z prstu...

 

"„Dnešní mladí lidé tráví celý svůj život před počítačovou obrazovkou."

-znám tak cca 200 lidí ve věku 15-35 a jen o mizivém procentu bych řekl, že traví celý život předpočítačem..

 

"Jejich světem se staly informace, jenže oni nedokážou rozlišit, která z informací je důležitá a která ne, konzumují všechno bez rozdílu"

-opět data, z čeho vychází...osobně nic takového nepozoruju, ale nemám samozřejmě extra velký vzorek...

 

"Nastal posun autority a důvěry od značek k jednotlivcům."

-opravdu se to stalo? nic moc tomu nenasvědčuje, velká média jsou stále hlavním zdrojem zpráv...na FB se maximálně linkují..

 

"...Technicky je takové rozdělení prý možné již dnes. Bylo by však finančně nepředstavitelně náročné"

-asi jako teoreticky umíme loď co doletí na Mars, prakticky v dohledné době nerealizovatelné...

 

 

 

Nevím, co máte za profesi, že tak přesně poznáte,

že citovaní lidé, kteří se vesměs internetovým byznysem úspěšně živí, říkají a píšou bláboly.

Z mého pohledu jsou ty "bláboly" docela relevantní potvrzení rodícího se trendu, který se v poslední době už dal trochu tušit.

Jedním z těch, kdo na něj sázejí, je třeba i Rupert Murdoch.

Ale možná se všichni pleteme a pravdu máte Vy - akorát jste nám nenapsal, jakou vlastně.

Vážený pane Pepku Vyskoči,

článek je postaven na myšlenkách uznávaných expertů a naznačuje, jakým směrem by se internet v příštích letech mohl vyvíjet. Informace obsažené v článku jsem si nevycucal z prstu, nýbrž zazněly během konference Mashable Connect 2011, kterou se zájmem sledovali specialisté z celého světa. Pouze jsem zachytil digitální trend, který se mi zdá zajímavý – bez ohlednu na to, jakou školu jsem studoval a na jaká témata se běžně specializuji. Pokud máte na budoucnost internetu jiný názor, prosím, podělte se o něj s námi.

Děkuji za komentář,   

Petr Matějček

a ještě jedna zásadní

a ještě jedna zásadní informace chybí - o čem je vlastně řeč, co celá "éra validace" znamená, jak se bude prakticky projevovat, jaké technologie se budou používat... věta „Internet 3.0 bude o tom, kdo dokáže vyfiltrovat opravdu důležité a věrohodné informace.“ je nic neříkající.. tohle přece bylodůležité už dávno před internetem...

jenom bych ještě doplnil o co

jenom bych ještě doplnil o co mi vlastně jde a kde spatřuji hlavní problém - od článku na serveru jako je ČP bych čekal, že půjde mnohem víc do hloubky - nespokojí se s tvrzením, že "někdo něco řekl a udělal nějaou studii", ale pokusil zjistit co si o tom myslí jiné kompetentní osoby, podíval se na onu studii(e) co v nich je za čísla a zda jsou vůbec relevatní atd...

jakoliv chápu, že nejste specializované medium na IT, tak se podívej na Lupu a články pana Zandla jak informuje o tržních podílech, trendech atd. - čísla, čísla, čísla, protože od těch se dá odpíchnout k něčemu konkrétnímu... Váš článek jsou jenom vzletné fráze, které pouze kloužou po povrchu..

Skrýt diskusi

Oblíbený obsah