Agent Pavel Zíka zastupoval sportovce. Vyměnil je za umělce.

Do české kultury a showbyznysu vstoupil silný hráč, jenž může leccos změnit. Bývalý manažer Čecha či Sáblíkové chce pomáhat mladým umělcům.

Podnikání a trhy
Marie Reslová | 21.07.2012
Tomu se říká čich na talenty: Pavel Zíka začal jako agent Petra Čecha, kterému tehdy bylo patnáct a půl roku.

Požádali jsme Pavla Zíku o rozhovor, protože nás zajímalo, jak přemýšlí o financích pro kulturu člověk, který se dosud profesionálně zabýval jinou oblastí obchodní činnosti, je zvyklý rozhodovat se velkoryse a uvažovat o investicích ve světovém kontextu. Chceme v ČESKÉ POZICI postupně prozkoumat, jaké možnosti samofinancování kultury jsou vlastně k dispozici v případě, že se výdaje státu na tuto oblast společenského života budou dále ztenčovat.

Sportovní agent Pavel Zíka prodal před rokem svůj podíl ve společnosti Sport Invest Holding a založil Art Invest Holding. Chce pomáhat v kariéře mladým českým umělcům. Vyjednává a zajišťuje pro ně, ale i pro ty etablované, sponzory v oblasti marketingu. Chystá se v Česku představit slavné operní pěvce, například z Metropolitní opery v New Yorku. Proč vyměnil sport za kulturu a na koho vsadil? Pomůže kapele Charlie Straight vystoupat na světový hudební Olymp, jako pomohl Petru Čechovi najít angažmá v londýnské Chelsea? A jak toho chce vlastně dosáhnout?

Zíka je obchodník a zdůrazňuje, že hodlá zůstat v černých číslech. Nerozlišuje mezi uměním a zábavou. Na webových stránkách jeho firmy Art Invest najdeme vedle koncertů špičkových operních umělců muzikály Michala Davida a Janka Ledeckého. Vedle sochaře Federica Díaze nebo filmařky Ireny Pavláskové muzikál na ledě Popelka. Společné mohou mít jediné: že se dají prodat.

Přestože se některé Zíkovy myšlenky mohou jevit jako naivní, protože trh s uměním a showbyznysem teprve objevuje, jeho záměry kupodivu kopírují trendy, jak o nich píše například v článku z veletrhu performing arts v Soulu v časopise Svět a divadlo Martina Černá z Institutu umění – Divadelního ústavu:

„Je ovšem možné, že krize v privátní sféře a škrty ve veřejných rozpočtech k výrazněji obchodním modelům dovedou také Evropu. Což nemusí znamenat konec světa, ale pouhé pootočení úhlu pohledu, který u evaluačních procesů v oblasti kultury namíří jazýček vah alespoň mírně směrem od umění ke kreativnímu průmyslu. Tedy od výhradního hodnocení estetické funkce uměleckých činností také k výpočtu jejího ekonomického přínosu a životnosti.“

 

„Odmítám jakékoliv nestandardní dohody. Třeba kdyby někdo chtěl čistit peníze. To prostě neděláme,“ říká Zíka.

Pavel Zíka (53) po studiu zahraničního obchodu na pražské Vysoké škole ekonomické odcestoval v roce 1990 s rodinou do Argentiny. Tam na českém velvyslanectví a poté v různých obchodních firmách pracoval osm let. O této etapě života říká: „Obchodovat v Jižní Americe je prubířská zkouška. Je to hodně těžké, ale měl jsem štěstí a dost jsem se tam naučil. V Argentině zrovna byla konjunktura, spousta možností, jak tam dostat naše stroje. Tak se v roce 1993 Argentina stala druhým největším dovozcem československých obráběcích strojů na světě, hned po Německu.“

Po návratu ze zahraničí se prý už tehdy Zíka rozhodoval mezi sportem a kulturou: „Bylo pro mě jednodušší začít ve sportu. Vybral jsem si fotbal, který má pro práci agentů nejpřesnější pravidla.“ Jako jeden z prvních v České republice pak získal oficiální licenci hráčského agenta FIFA.

ČESKÁ POZICE: Přeskočit od obráběcích strojů ke sportovní agentáži... Jaké to bylo?

PAVEL ZÍKA: Začal jsem jako agent Petra Čecha, kterému bylo patnáct a půl roku. Postupně jsme prošli jeho kariérou až do Chelsea, mezi největší gólmany světa. Našel jsem Martinu Sáblíkovou, když jí bylo šestnáct. Z one man show Pavel Zíka jsem vybudoval Sport Invest Holding, který se podle statistik dostal mezi deset největších manažerských a marketingových firem na světě. Nejsou to čísla, která bych si vycucal z prstu, jsou to jasné tržní hodnoty hráčů, které jsme zastupovali, kritéria jako všude na Západě.

ČESKÁ POZICE: Bylo pro vás těžké před rokem odejít ze Sport Investu a zase začínat, navíc v úplně jiném oboru?

PAVEL ZÍKA: Vždycky jsem měl myšlenku udělat v malých českých podmínkách to, co v Americe funguje pod názvem IMG, což je největší manažerská agentura na světě, která má dvě divize. Jedna je entertainment, neboli zábava, a druhá sporty. Jednali jsme právě nedávno na pobočkách IMG v Paříži a Londýně o koncertech operních hvězd z Metropolitní opery v New Yorku, které chceme představit v Praze. Současně IMG ale zastupují třeba Davida Beckhama nebo Andreho Agassiho.

Chtěl jsem mít vždycky ty dvě nohy. Moji společníci na to příliš neslyšeli. Když jsem jim před rokem Sport Invest prodal, věděl jsem, že nějakou dobu nebudu moct dělat té firmě konkurenci. Což respektuji, je to správné. Až mi konkurenční doložka vyprší, otevřu si druhou divizi, zase na sporty. Nyní se plně věnuji Art Investu.

„Chtěl jsem mít vždycky ty dvě nohy, entertainment a sporty.“

ČESKÁ POZICE: Co konkrétně Art Invest dělá?

PAVEL ZÍKA: Chtěl bych se soustředit na tři činnosti. Tou první je export českých umělců do zahraničí. Dneska je svět velmi globalizovaný, angličtina se stala esperantem. Například největší české popové hvězdy se už do zahraničí nedostanou. Počínaje jazykovými problémy, hraje tu roli věk, repertoár... Ale jsou mladí, kteří ten exportní potenciál mají. Chceme je podporovat napříč žánry.

ČESKÁ POZICE: Kdo je podle vás takový Petr Čech české kultury?

ZÍKA: Pro mě třeba pop-rocková skupina Charlie Straight. Ti kluci jsou mi velmi sympatičtí. Vzal jsem si je osobně na starost se svým starším synem Davidem a snažíme se, aby prorazili do světa. Je to výzva, bylo by to poprvé, kdy by některá z českých skupin uspěla i v zahraničí. Za pár dní budou Charlie Straight hrát dva nebo tři večery v Londýně na olympiádě pro hosty v českém olympijském domě, den předtím na obrovském happeningu. Chceme pozvat anglické producenty a manažery. Před několika týdny tamní deník The Guardian psal o nadějích ze třetích zemí. Mezi nimi i o Charlie Straight.

Zobrazit diskusi
Reakcí:1

Komentáře

ČESKÁ POZICE ctí demokratickou diskusi. Prosíme vás však o respektování pravidel diskuse (viz Podmínky užívání služeb), jejichž smyslem je přispět k její korektnosti a smysluplnosti.

Vložením příspěvku potvrzujete svůj souhlas s těmito pravidly. Příspěvky, které se z nich vymykají, budeme nuceni odstranit.

Děkujeme vám za pochopení.

Tak jsem mrkla na stránky Art

Tak jsem mrkla na stránky Art Investu s úmyslem prozkoumat bližší nabídku koncertů. Pominu-li poněkud amatérskou sekci Prodej vstupenek (dobře, jsou v rozjezdu), je vtipné, že nás odkazuje na stránku Národního divadla, kde si můžeme na de Niese 3.11. koupit lístky online. No jo, ale ND nám na ten den nabízí Naše furianty. Odkaz na Ticketpro ovšem funguje - a člověku se zatmí před očima - II. galerie, 2. pořadí za 990,-! Ano, uvědomuji si, že Art Invest je soukromá firma, ale jsem zvědavá, kolik lidí na to bude mít. A bude-li ochotno zaplatit. Na tak špatná místa to máte v zahraničí míň než za polovic. nejlevnější lístky v předplatném (6 koncertů) 8636, mimo předplatné to vychází na průměrnou cenu 1500 za koncert, budete-li sedět na nejhorších místech. Myslím, že si udělám výlet do Vídně, kde jsem Sylvii Schwartz a Floréze viděla za 4 eura - dobře, to bylo k stání - a Alagnu, na balkon k sezení, za 22. A ještě uvidím nějakou skvostnou výstavu. Ale aby to nevyznělo jinak než myslím: Art Investu držím palce, je to určitě záslužná činnost, ovšem nad moje možnosti.

Skrýt diskusi

Oblíbený obsah